Black Friday

Black Friday – Maren Stoffels

Black Friday is alweer een nieuw spannend verhaal van Maren Stoffels. Ik las al heel wat van haar boeken, die stuk voor stuk heel spannend waren, maar dit boek was net dat tikkeltje anders.

Toetreden tot een studentenvereniging is iets wat veel jongeren willen doen. Maar hoeveel heb jij er voor over? Ris en Megan duidelijk heel erg veel. De ontgroening belooft spectaculair te worden, maar als ze het volhouden, zijn ze zeker van een plaats in de vereniging en van vrienden voor het leven. De oudere leden bedenken ziekmakende, bespottende en vuile opdrachten om de nieuwkomers te treiteren, maar het absolute hoogtepunt is de laatste dag van de ontgroeningsweek: Black Friday. Het einde is in zicht, maar dan loopt het gruwelijk mis…

Hoewel de titel het niet per se doet vermoeden, gebruikt Stoffels in het boek de ‘magie’ en spanning die horen bij een studentendoop. Het zal tot de verbeelding van veel lezers spreken omdat het doelpubliek van deze boeken toch niet iets jonger is dan young adults. Dat maakt dat een deel van de lezers zich misschien iets minder goed kan inleven in dit verhaal en de personages dan we gewoon zijn. Daarnaast roept de titel wellicht heel andere associaties op, al blijkt tijdens het lezen (en vanuit de achterflap) natuurlijk wel wat Black Friday precies is in dit verhaal.

Kenmerkend aan de boeken van Maren Stoffels zijn een vlotte vertelstijl, snel schakelen tussen personages en een onverwacht slot. Al deze elementen zijn zeker aanwezig in dit verhaal en vanaf het begin voel je de dreiging die op de loer ligt, maar toch is dit ook een heel ander boek dan de vorige thrillers die ze schreef. De nadruk ligt niet enkel op de spanning en de ontknoping want er is hier veel meer ruimte voor emoties en persoonlijke ontwikkeling. Uit het dankwoord blijkt ook een beetje waarom, maar het laat de lezer met een dubbel gevoel achter. Enerzijds is het mooi om te zien dat er in dit verhaal ruimte is voor gevoelens en niet enkel voor spanning en opbouw, maar langs de andere kant verwacht je als lezer wel een thriller. Door de belichting van heel wat andere thema’s verdwijnt die spanning meermaals naar de achtergrond en zit je af en toe als lezer toch te wachten op een nieuwe wending.

Maren Stoffels bewees eerder dat ze vlotte en spannende verhalen kan neerschrijven voor jongeren. Met Black Friday doet ze het net een beetje anders, maar het blijft een geslaagd én gelaagd verhaal dat voor enkele uurtjes leesplezier kan zorgen, ook voor jongeren die niet zo goed of vaak lezen!