Hotel Flamingo – Alex Milway

Maandag met meer dan letters: een fantastisch boek vol humor

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Hotel Flamingo.

Wanneer de dappere Julia een hotel erft van haar tante, heeft ze zin om het pand meteen te gaan bekijken. Maar haar enthousiasme wordt stevig de kop ingedrukt wanneer ze Hotel Flamingo voor het eerst ziet. Ooit was het hotel beroemd en veel bezocht, maar concurrent Hotel De Glitz heeft de klanten weggelokt waardoor Hotel Flamingo langzaam maar zeker helemaal aan het verloederen is. Enkel de ringstaartmaki en een oude beer zijn gebleven. Maar Julia zou Julia niet zijn als ze niet snel een oplossing bedacht. Samen met de twee overgebleven dieren gaat ze op zoek naar personeel: een klusjesman, een kok, iemand om te poetsen… Krijgt Julia het voor elkaar Hotel Flamingo terug te openen en haar klanten terug te winnen?

Wat een fantastisch boek is Hotel Flamingo! Het verhaal is erg vlot geschreven; door de combinatie van dieren en mensen is het een leuk en boeiend verhaal voor jongere lezers. Dankzij de vrolijke en speelse illustraties komt het verhaal extra tot leven. Milway maakt gebruik van tekening in zwart en wit en gebruikt slechts één steunkleur: roze, van de flamingo’s. Hierdoor zijn de prenten zacht van uitzicht, maar vrolijken ze het verhaal helemaal op! Daarnaast zitten in de illustraties heel wat details verborgen voor de oplettende lezer. Zo zie je overal flamingo’s opduiken: in de vorm van de trapleuning, als parasol, als kroonluchter…

Naast de fijne prenten is er natuurlijk ook het boeiende verhaal. Julia, die samen met de beer en de ringstaartmaki personeel gaat zoeken, sollicitatiegesprekken voert en stilaan het hotel terug nieuw leven inblaast, is een avontuurlijke meid met veel doorzettingsvermogen. Dankzij de dieren in het verhaal, in het bijzondere de chagrijnige kok, is het naast avontuurlijk ook grappig. Spanning is er zeker ook, want je wil zonder twijfel weten of het ze gaat lukken Hotel Flamingo terug te openen en er een succes van te maken!

Dit jaar verschijnt ook deel twee en dat betekent dat we opnieuw met Julia en haar dieren op avontuur kunnen… Het zit namelijk zo dat de eigenaar van het concurrerende hotel, Marcus Malafide, wraak wil en dat Hotel Flamingo belangrijk bezoek over de vloer krijgt! Ik ben reuzenieuwsgierig naar hoe ze het ervan gaan afbrengen in het nieuwe boek!

Hotel Flamingo is een boek om meteen verliefd op te worden: een dappere meid in de hoofdrol, bijgestaan door een hoop dieren die zorgen voor grappige, spannende en avontuurlijke gebeurtenissen. Alex Milway zorgt voor het perfecte boek voor jonge lezers en tonnen leesplezier!