Phobos 4 – Victor Dixen (Blogtour)

Heb je de vorige delen in de reeks (nog) niet gelezen? Dan raad ik je aan deze recensie niet te lezen. Er zijn geen spoilers voor boek vier, maar mogelijks wel voor de eerdere delen.

De camera’s zijn dan misschien wel uitgeschakeld, maar Léonor voelt zich nog steeds niet op haar gemak. Zeker niet wanneer aan de resterende, overlevende pioniers van seizoen één van het Genesisprogramma gevraagd wordt om hun eigen kanaal op te richten. Velen onder hen hebben er geen probleem mee, maar Léonor is de constante media-aandacht meer dan zat. Daarnaast hebben de pioniers wel meer aan hun hoofd dan enkel het opzetten van hun kanaal. Er heerst namelijk een hele mediaoorlog rond hun persoonlijkheden en de gebeurtenissen op Mars. Zullen de geheimen die door de pioniers op Mars zijn begraven het daglicht zien op aarde? En wat zijn de gevolgen als dat gebeurt? Ze zijn dan wel terug op aarde, maar het is nog te vroeg om opgelucht adem te halen…

Wat was ik blij toen Jen Minkman van Dutch Venture Publishing met het nieuws kwam dat deel vier van deze geweldige reeks dan toch zou gaan verschijnen! Ik heb deel drie bewust heel lang laten liggen. Niet omdat de reeks slecht was, integendeel. Deel één en twee vond ik fantastisch, maar met deel drie leek er voorlopig een einde te zijn gekomen aan de reeks. Tot Dutch Venture Publishing dan toch deel vier zou gaan vertalen.

Ik heb deel drie dus nog snel even gelezen voor ik in deel vier begon en ik zat er meteen weer helemaal in. Wat het knapste is aan deze reeks (ook aan boek vier, maar het geldt voor alle boeken) is de worldbuilding. Dixen heeft een fantastische wereld gecreëerd, door de planeet Mars te gebruiken als decor maar ook het leven op aarde te blijven betrekken. De constante lijn van communicatie die er loopt, maakt dat je als lezer geen sprankeltje twijfelt voelt en volledig meegaat in het verhaal, de personages en de gebeurtenissen.

Hoewel ik deel drie qua plot en opbouw nog net iets sterker vond, is deel vier een boek dat niet kan of mag ontbreken in de reeks. Je hebt het verhaal nodig om de reeks in je hoofd verder te zetten want als je na deel drie stopt, eindig je weer met een enorme climax waar Dixen goed in is. Deel vier is lekker dik en geeft je heel wat pagina’s leesplezier!

Phobos 4 is een steengoed vierde deel in de reeks van Victor Dixen, die als auteur toont dat hij kan schrijven als een meester. De spanningsopbouw, de uitwerking van redevoeringen, de worldbuilding op Mars en op aarde… deze reeks (én boek vier) heeft het allemaal en alles is tot in de puntjes afgewerkt. Ik was vanaf boek één fan van deze reeks en kan niet genoeg benadrukken hoe Léonor en de andere pioniers de lezer volledig in de ban houden! Je moet dit boek in je boekenkast hebben!