American Royals – Katharine McGee (Lisa)

Vertaald door Lia Belt

Stel je voor: George Washington heeft het koningschap aanvaard na de slag om Yorktown. Zijn nakomelingen zitten anno 2020 nog steeds op de troon. De huidige koning heeft drie kinderen. Beatrice is de eerste kroonprinses van Amerika. Hier komt natuurlijk heel wat bij kijken. Alles staat in het teken van haar toekomstige baan als koningin. Als haar ouders erop aandringen dat ze een huwelijkskandidaat moet kiezen, slaat de twijfel toch een beetje toe. Prinses Samantha is de tweede in lijn, ook wel de eerste reserve genoemd. Ze is het gewend om altijd op de tweede plaats te komen tegenover haar oudere zus en heeft zich hierbij neergelegd. Dat is tot ze verliefd wordt op die ene jonge die verboden terrein is. Jefferson is de tweelingbroer van Samantha. Hij is het tieneridool waar alle meisjes voor in katzwijm vallen. Maar hij heeft zijn oog al op iemand laten vallen. Daphne is Jeff zijn ex-vriendin die er alles voor overheeft om hem terug voor zich te winnen, zodat ze zelf prinses kan worden. Als laatste is er ook nog Nina, een doodnormaal meisje dat tegelijkertijd de beste vriendin is van prinses Samantha. Al loopt ze hier niet mee te koop. Alles wordt alleen een stuk ingewikkelder wanneer ze haar oog laat vallen op prins Jefferson.

Dit eerste deel van het American Royal-tweeluik is op zijn minst een toppertje te noemen. Het leest net zo vlot als de roddelbladen waar ik in mijn tienerjaren zo zot van was. Het verhaal wordt verteld door de jongere generatie van het Amerikaanse koningshuis en een paar van hun vrienden. De personages hebben verassend meer diepgang dan ik had verwacht. Zo hebben Beatrice en Samantha allebei moeite met de verwachtingen die hun omgeving over hen hebben. Daarnaast is het gewoon een ontzettend grappig verhaal, waar ik heerlijk in kan wegdromen. Ik kan me ook helemaal voorstellen dat een deel van de Amerikanen er een probleem mee zouden hebben dat er een vrouw op de troon zou komen te zitten, zoals ook bij Beatrice het geval is. Het verhaal zit vol drama, geruzie en misverstanden. Maar is dat niet net het leukste aan een goede YA-roman 😉 Het einde van dit boek geeft een goede opzet naar het vervolg: Hare Majesteit. Ik ben alvast nieuwsgierig naar de conclusie van dit tweeluik.