Overstekers 1: Een kracht ontwaakt – Petra Doom

Mirabel heeft de magische wereld van Aeterna omgeruild voor een leven op aarde. Zo probeert er samen met haar huisgenoot Terya een fruitbedrijfje te runnen. Als Oversteker heeft Mirabel er nog een baan bij: ze is namelijk bemiddelaar bij conflicten tussen Overstekers onderling of tussen hen en mensen. Mirabel probeert haar leven op Aeterna achter zich te laten en zich volledig te focussen op haar nieuwe leven, maar wanneer ze onverwacht bezoek krijgt uit Aeterna wordt het moeilijk om haar verleden volledig te negeren. Daarbovenop raakt ze als bemiddelaar verwikkelt in een moeilijke zaak. Er is namelijk een moord gepleegd en de moordenaar loopt nog vrij rond…

Een van de krachtigste elementen van dit boek is de dunne scheidingslijn tussen fantasie en werkelijkheid. Petra Doom creëert met Mirabel een herkenbaar en menselijk personage dat veel meer op een mens lijkt dan op een mythisch wezen. De andere Overstekers, faunen, incubi en vormveranderaars onder andere, komen wél uit de mythologie maar ook zij worden zonder probleem aanvaardt door de lezer en horen bij het leven van Mirabel op aarde. Zonder vraagtekens te zetten bij hun aanwezigheid en bijzondere vorm of manier van leven, gaat de lezer mee op pad met Mirabel en maak je op die manier kennis met haar vrienden en kenniskring. Mirabel leent zich perfect tot gids in dit verhaal omdat ze erg herkenbare menselijke trekken vertoont zoals onzekerheid, humor en doorzettingsvermogen.

Ook de andere personages, die toch nog iets meer spreken tot de verbeelding, passen perfect in dit plaatje. Waar het in het begin af en toe wat ingewikkeld is om de verschillende soorten Overstekers uit elkaar te houden en hun bijzondere karakters en ‘krachten’ aan de juiste soort toe te kennen, raakt de lezer doorheen het verhaal al snel aan hen gewend én gehecht, alsof ze al jaren deel uitmaken van deze wereld.

Mirabel krijgt het moeilijk door de moordzaak waar ze middenin zit, maar ook haar verleden op Aeterna blijkt doorheen het verhaal nog wat geheimen te bevatten. Beetje bij beetje krijgt de lezer hier informatie over, waardoor Overstekers een fantasyverhaal wordt met de nodige spanning in zich. Op deze manier blijft het verhaal boeiend en krijg je als lezer continu het gevoel dat je absoluut moet verder lezen om uit te zoeken hoe Mirabel de problemen met de moord en haar verleden gaat oplossen.

Het lijkt een lijvig verhaal te worden, maar door de vlotte schrijfstijl van Doom leest het als een sneltrein. De boeiende personages, spannende verhaallijn en combinatie van aardse en fantasy-elementen maken van Overstekers een bijzonder origineel verhaal. Een absolute mustread!