Onverwacht – Jenni Hendriks & Ted Caplan

Veronica Clarke is een van de populairste meisjes op school: ze is knap, slim en heeft grootse toekomstplannen. Helaas steekt het leven daar een stokje voor wanneer ze naar de twee roze streepjes staart op de zwangerschapstest. Een baby past niet in haar toekomstbeeld en ze besluit dat ze het kindje niet wil houden. Haar ouders mogen van niets weten want ze schaamt zich te pletter en wil het beeld dat iedereen van haar heeft niet vernietigen. De dichtstbijzijnde abortuskliniek waar ze een abortus kan laten uitvoeren zonder toestemming van haar ouders ligt 1600 km verderop… Er is maar één persoon die haar kan helpen: haar ex-bestie Bailey. Wat kan er misgaan op hun roadtrip? Ehm, alles…

Onverwacht vertelt het verhaal over een jong meisje vol toekomstplannen die haar leven plotseling ziet kantelen wanneer ze zwanger blijkt te zijn. Veel jonge meisjes zullen ooit wel eens bang zijn geweest voor een ongewenste zwangerschap en zullen daardoor de paniek die Veronica in het begin ervaart zeker herkennen. Wat Veronica zo leuk maakt, is haar bijzondere gevoel voor sarcasme en cynisme. Zeker wanneer ze met ex-vriendin Bailey in situaties verzeild raakt, spat de humor van de pagina’s af en betrap je jezelf meermaals op luidop lachen.

Het boek is heel erg grappig, maar soms net een tikkeltje over the top. De humor van Bailey is donker en gewaagd en haar uitspraken zijn heel direct. De auteurs schrikken niet terug voor grove taal, wat op zich absoluut geen probleem is want het doelpubliek kan dat zeker hebben. Alleen is het soms zo overdreven grof, dat het zijn geloofwaardigheid een beetje verliest. Door de scheldwoorden en krachttermen is het verhaal soms een beetje te plat, maar als je dat negeert en meegaat de flow van Veronica en Bailey is het puur genieten.

Hoewel het boek een heftig thema behandelt, is het een fijn verhaal om te lezen tussendoor. Geen literair hoogstandje of prachtige zinnen, maar wel een verhaal om je verstand oven bij op nul te zetten. Je kan genieten van de humor en de toch wel verrassende plottwist die Hendriks en Caplan verwerkt hebben in het boek. Dankzij een vlotte, eenvoudige schrijfstijl lees je het boek in een ruk uit en heb je enkele fijne leesuurtjes achter de rug.

Onverwacht is een heel humoristisch verhaal over een toch best heftig thema. Dankzij de eenvoudige schrijfstijl verdwijnt het zware gevoel van het thema volledig naar de achtergrond en geniet je van het bijzondere avontuur van Veronica. Geen sterk verhaal wat diepgang betreft, maar wel een heerlijk boek voor tussendoor.

Nieuwsgierig naar meer? Er is nu ook een film over Unpregnant!