De spiegelpassante 1 – De ijzige verloofde – Christelle Dabos (Lisa)

De wereld zoals wij hem kennen bestaat niet meer. In plaats daarvan woont de mensheid op verschillende arken. Elke ark heeft zijn eigen gewoonten, klimaat en familiegeest. Ophelia werkt samen met haar peetoom in het familiearchief van de ark Anima. Haar gave om de geschiedenis van een voorwerp te zien door het simpelweg aan te raken, komt er goed van pas. Als ze hoort dat ze is uitgehuwelijkt aan edelman Thorn is ze hier niet blij mee. Thorn komt namelijk van de ijzige ark Pole. Als zijn verloofde is ze genoodzaakt hem naar daar te volgen. Op het eerste zicht lijkt het dat ze haar gekozen hebben omdat de vrouwen van Anima bekent staan om hun vruchtbaarheid. Thorn komt van een kleine clan die volgens zijn tante nood heeft aan wat uitbreiding. Het duurt niet lang voordat Ophelia beseft dat er veel meer achter zit. Ze raakt al snel verwikkelt in een politiek spel dat haar hele wereld op zijn kop zet.

Anders dan je op het eerste zou verwachten is De ijzige verloofde geen romantisch verhaal. Thorn laat vanaf het begin duidelijk merken dat hij geen liefdevol huwelijk verwacht. In plaats daarvan is hij uit op politiek gewin. Ik vond dit een interessante wending in het verhaal, maar heb zo mijn vermoeden dat de romantiek in de vervolgen waarschijnlijk nog van zich zal laten horen.

Ophelia is met haar gaven om voorwerpen te lezen en door spiegels te kunnen reizen een interessant personage om te volgen. Doordat ze zelf nieuw is op de ark Pole, krijgen we als lezer de kans om samen met haar op ontdekkingstocht te gaan. Ophelia reist in haar tijd voor het huwelijk naar verschillende gebieden van Pole. Hier leert ze de verschillende clans of families kennen. Elke clan heeft zo zijn eigen speciale gave.

Het is het eerste boek in een fantasieserie. Je mag je je dus zeker verwachten aan de nodige opbouw van de wereld. Christelle Dabos is erin geslaagd om doorheen het verhaal een magische sfeer te creëren. Het hele verhaal voelt alsof het opbouwt naar iets groots. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het verhaal zal verder gaan. Ik vond het een sterke start van een (hopelijk) sterke serie!