Ninja Kid

Ninja Kid: Ninja steelt de show – Anh Do (Véronique)

Ninja Kid
Illustrator: Jeremy Ley

Alle kinderen op school zijn in de wolken als ze horen dat het circus in de stad komt. En als ze te horen krijgen dat ze kinderen zoeken die willen meedoen aan een circusact, gaat iedereen met plezier op zoek naar een vertoning die in de smaak zou kunnen vallen bij de circusartiesten . Nelson kan natuurlijk niet met zijn krachten in de kijker gaan lopen, want dan zou iedereen zijn geheim kennen. Maar wat doet Nelson als de show niet loopt zoals hij zou moeten lopen? Als gevaarlijke dieren de baas worden van de act en mensen dreigen gekwetst te raken, zal hij dan wel tonen wat voor held hij is en wat zijn superkrachten zijn?

Nelson steelt opnieuw de show in het vierde deel van de reeks Ninja Kid. Een reeks waar je alle delen zeker afzonderlijk ook kan lezen. Ieder verhaal ligt in dezelfde lijn, maar krijgt een nieuwe insteek. Dus al je er eentje leest, wil je ze gewoon allemaal lezen. Iedere hardcover krijgt ook een opvallende hoofdkleur. Zo zijn ze in een bibliotheek of in de boekhandel ook gemakkelijk te herkennen.

Je krijgt als eerste hoofdstuk een korte beschrijving van alle hoofdpersonages die in het verhaal meespelen. Aangevuld met zwart-wit tekeningen die niet alleen de typetjes een gezicht geven, maar ook al tonen dat dit een heel grappig en spannend boek wordt.

Deze reeks is heel inzetbaar bij oudere kinderen die het moeilijker hebben met lezen, want je krijgt met de 192 bladzijden een dik boek, waarbij de bladzijden gevuld zijn met een middelgroot lettertype. Hierdoor krijg je maar enkele zinnen per blad. Aangevuld met een hilarische tekening die de tekst bijstaat en Ninja krijgt zelfs die moeilijkste lezer aan het lezen. Woorden die moeilijker zijn, worden met dikkere letters of met een koppelteken genoteerd. Dit maakt het heel wat makkelijker en duidelijker. Je kan ook opteren om met twee te gaan lezen. Zo is er wel altijd eentje die de woorden kan lezen. En ondertussen zal het andere kind ook wel weten wat er staat.

Deze reeks is zeker een aanvulling in iedere klasbibliotheek. Vooral om dat ene kind iets aan te bieden, dat nog steeds zijn boek niet gevonden heeft, omdat het lezen nog niet zo vlotjes loopt. Zij willen niet steeds met die dunne AVI boekjes of leesteksten voor hun neus zitten. Ik ben overtuigd dat dit boek heel wat kan betekenen in een klas.