De dag dat jij begint

De dag dat jij begint – Jacqueline Woodson

De dag dat jij begint
Illustrator: Rafael López

Vertaald door Edward van de Vendel.

‘Soms zul je een lokaal binnenkomen en zien dat daar niemand is die op jou lijkt. Tot op de dag dat jij begint met het vertellen van je verhalen.’

Iedereen is anders. Sommigen vinden het prima om anders te zijn, maar anderen vinden het moeilijk om aan de kant te staan en enkel te durven toekijken. Om niet mee te kunnen praten met verhalen, om andere dingen te eten tijdens de middagspeeltijd of niet dezelfde reizen te hebben gemaakt. Het is niet eenvoudig om anders te zijn en een pel te zoeken. Maar het kan we lukken, als je het maar durft proberen.

De dag dat jij begint is een heel poëtisch prentenboek over de kracht van anders zijn en stiekem ook een heel klein beetje over de kracht van verhalen en boeken. Dubbel applaus want dit zijn de thema’s die vandaag de dag nodig zijn in boekenland en waar ook in prentenboek voor jonge kinderen plaats voor moet zijn. Inclusie en erbij horen zijn van alle tijden en alle leeftijden en dankzij de vertaling van Edward van de Vendel nu ook te bewonderen in dit mooie prentenboek.

De illustraties van Rafael López zijn paginavullend en bevatten heel veel kleur. Dit maakt het enerzijds fijn om het verhaal te volgen voor de jonge toeschouwer, maar verwerkt ook mooi de boodschap van anders zijn. Op de tekeningen is duidelijk te zien dat elk personage anders is, wat de tekst goed ondersteunt en het verhaal dus visueel duidelijk maakt.

Het boek is zeker niet geschikt voor elk kind van vijf jaar en vraagt ook wel een beetje om een bespreking met een ouder of in de klas. Het thema anders zijn zal door veel kinderen wel uit het boek worden gehaald, maar de diepere lagen zijn zeer poëtisch, waardoor een beetje verduidelijking van of een gesprek met een volwassene heel wat extra kan bieden aan een kind. Het mooie is dat het boek anders zijn ziet als een krachtigs, iets waar je dingen uit kan leren en waar de wereld mooier van wordt en dat dat enkel kan als jij begint met vertellen over de dingen die je doet en die dingen laat zien. Het nodigt de lezer als het ware uit om zijn anders zijn te omhelzen, te koesteren en met trots te laten zien aan anderen.

De dag dat jij begint kan prima dienen voor thuis, maar ook zeker voor in de klas. Anders zijn is iets wat bijna alle kinderen zullen herkennen. Dit prachtige, poëtische prentenboek laat zien wat er zo mooi is aan anders zijn en wat je daarmee kan doen: de wereld een stukje mooier maken. Prachtig werk om te koesteren.