blogpost

Leesbevordering: de rol van bibliotheken

Enkele weken geleden liet ik jullie enkele schrikbarende cijfers zien over hoe het met jongeren en hun leesniveau gesteld is. Gelukkig zijn er dingen die we kunnen doen om dit probleem aan te pakken. Leerkrachten, bloggers, bibliotheekmedewerkers… Allemaal kunnen ze een rol spelen binnen leesbevordering en het brengen van leesplezier. Vandaag belicht ik voor een laatste keer een belangrijke speler: de bibliotheek.

Een mooi voorbeeld van wat bibliotheken kunnen doen, is iets dat Chelsey deze week heeft uitgeprobeerd. Door de maatregelen omtrent Corona zijn de meeste bibliotheken niet toegankelijk voor bezoekers, maar is er wel een nieuwe dienstverlening ontwikkeld: reserveren en afhalen. Je kan de catalogus online raadplegen en je lijstje met boeken die je wil uitlenen doorsturen naar de medewerkers. Zij leggen je boeken dan klaar en zeggen hoe laat jij kan langskomen (zodat je geen andere mensen tegenkomt). Chelsey zocht wat boeken op, maar voegde er een extra ‘challenge’ aan toe voor de medewerkers. Ze vroeg hen namelijk om één prentenboek, één jeugdboek en één YA-boek aan haar lijstje toe te voegen dat recent in de bibliotheek werd beschikbaar gesteld en dat zij (op basis van cover, korte inhoud…) de moeite vonden. En ze deden mee! Leuk, hé?!

Een ander voorbeeld uit de praktijk is onze plaatselijke bibliotheek in Ham (de gemeente waar ik woon). Zij ondersteunen heel veel initiatieven rond lezen en nemen ook deel aan een aantal van deze (Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen bijvoorbeeld). Op die manier worden kinderen en volwassenen continu getriggerd.

Naast het aanbieden van leesinitiatieven, is het ook belangrijk een mooi aanbod te hebben aan boeken. Maar bibliotheken kunnen meer doen: samenwerken met plaatselijke scholen bijvoorbeeld om kinderen op school van mooie boeken te voorzien (zodat scholen met een laag budget ook boeken kunnen aanbieden aan hun leerlingen). Klassen uitnodigen voor een bibliotheekbezoek is ook heel fijn en geeft kinderen de kans om de bibliotheek te leren kennen.

Vijf artikels omtrent leesbevordering zijn er verschenen, maar uitgeschreven zijn we nog lang niet. Dus blijf allemaal streven naar het verspreiden van leesplezier! Elke stap telt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *