Top Bob de grote ontsnapping

Top Bob: De grote ontsnapping – Harmen van Straaten (Emy)

Spannend en humoristisch reddingsverhaal

Ken je dat gevoel, dat je in de vakantie lekker op vakantie gaat? Zo gaan de baasjes van Bob ook op vakantie, maar Bob kan helaas niet mee. Bob hoopt dat hij bij de allerbeste oppas mag logeren, maar hij heeft helaas niet zoveel mazzel. Zijn baasjes hebben een super de luxe pension voor Bob gevonden, althans dat denken ze. Helaas blijkt dit in werkelijkheid niet zo te zijn, maar Bob is Top Bob niet als hij zich hier niet uit weet te redden. In Top Bob De grote ontsnapping laat Harmen van Straaten de lezer kennis maken met Bob. Bob is dé hond uit de straat die iedereen graag wil redden, en daarom heet hij Top Bob. In dit nieuwste boek vertelt Bob over zijn nieuwste en misschien wel spannendste redding.

Het verhaal wordt geschreven vanuit de ogen van Top Bob; een lieve en stoere hond die helaas naar een hondenpension moet wanneer zijn baasjes op vakantie gaan. Door de manier waarop Bob praat vergeet de lezer soms dat hij een hond is. Het zou net een mens kunnen zijn: ´´Waar is dat pension?´ vraagt Doortje. Ik schud mijn hoofd. ´Het was nep, lieve Door. Mooie plaatjes, valse praatjes… Onze baasjes zijn erin getrapt. En wie zitten er nu met de gebakken peren?´´

Met Top Bob De grote ontsnapping heeft Van Straaten de nieuwste redding van Bob op een humoristische en originele manier neergezet. De doelgroep voor Top Bob zijn kinderen vanaf een jaar of 7. Deze kinderen zitten nog vol met de grootste fantasie en Van Straaten speelt hier goed op in. Door de verhalen een tikkeltje onrealistisch te houden, slaagt Van Straaten erin om de lezer geboeid te houden, zeker de jonge en fantasierijke lezers: ´´Weggeschoten…?´ vraagt Nero. ´Ja! En anders gaat jullie voorstelling niet door.´ Ik knipoog naar mijn vrienden. ´Nou, vooruit dan maar. Weet je zeker dat je erin past?´ ´Ik kan mijn adem inhouden,´ zegt Nero. Hij is al op het kanon geklommen. Dan wringt hij zich erin.´ Dit is een fantasierijk stukje waarin Nero in een kanon klimt om zo weggeschoten te worden. In de werkelijkheid gebeurt dit natuurlijk niet!

De illustraties zijn van grote toegevoegde waarde voor het verhaal. Door deze illustraties op een grappige manier weer te geven, komen de grapjes in het verhaal nóg beter uit de verf. Zoals het moment dat Nero op de postbode valt. De tekst zelf weergeeft: ´BAF!!! Er ploft iets groots en zwaars op de man. Daaronder klinkt een Schreeuw. Het is Nero! Hij kijkt ons woedend aan. ´Je hebt jezelf afgevuurd?´ vraag ik. ´De voorstelling is gelukt? Wat jammer dat we er niet bij waren.´ Hierbij wordt Nero afgevuurd door het kanon dat bij het dierenpension in een schuur staat. Hij valt op de postbode die tegelijkertijd een dief is. Het plaatje zorgt er alleen voor dat de lezer nog harder kan lachen om dit stukje!

Ook het kleurgebruik zorgt ervoor dat Van Straaten nóg meer succes heeft met zijn boek. Door woorden in een andere kleur te schrijven krijgen ze de nadruk die ze moeten krijgen om het verhaal nog leuker te maken. Ook het kleurgebruik in de illustraties zorgt ervoor dat de kijker er graag naar kijkt!

Met Top Bob: De grote ontsnapping heeft Harmen van Straaten een succesvol en humoristisch kinderboek geschreven dat te lezen is voor kinderen vanaf zeven jaar. Er wordt veel gevraagd van de fantasie van kinderen door de fantasierijke situaties in het verhaal. Aan de verbeelding van de kinderen rondom de personages wordt niet veel gevraagd, omdat alle personages afgebeeld worden in een illustratie. Desondanks heeft Van Straaten een geweldig kinderboek geschreven! Het is zeker een aanrader voor de jonge avontuurlijke lezer.