Nashville – Antonia Michaelis

Svenja is net verhuisd naar Tübingen om haar studie aan de universiteit aan te vatten. Ze gaat voor het eerst alleen wonen en vindt het spannend om het studentenleven te ontdekken. Wanneer ze op haar kamertje aankomt, vindt ze in de keukenkast iets bijzonder. Een jongen. Hij staat op zijn handen en kijkt haar aan, maar zegt niets. Al snel raakt Svenja gehecht aan de jongen, die ze Nashville noemt. Hij praat niet en het enige wat ze van hem weet is wat er op zijn T-shirt staat: Nashville. Svenja besluit voor de jongen te zorgen, maar al snel vraagt ze zich af wat zijn verhaal is. Waarom praat hij niet? Waarom verdwijnt hij ’s nachts om tegen de ochtend aan terug te keren? En waarom verzamelt hij messen onder haar bed? Wanneer er een dode vrouw wordt teruggevonden, vreest Svenja het ergste…

Nashville is een enorm boek dat maar liefst 534 bladzijden telt en daardoor sommige lezers misschien afschrikt, maar dat is volledig onterecht. Michaelis heeft een heel beeldende schrijfstijl die redelijk literair aanvoelt, maar er toch voor zorgt dat het verhaal voor het oog van de lezer tot leven komt. De kleine Nashville en Svenja zijn boeiende personages en zorgen ervoor dat het boek van begin tot einde nooit verveelt. Hoewel het een sterk verhaal is, ben ik ervan overtuigd dat het boek voor een beginnend YA-lezer te moeilijk kan zijn, mede door de prachtige stijl van de auteur. Ze heeft een pittige, literaire pen die af en toe zorgt voor lange, maar prachtige zinnen waar je als lezer ook van kan genieten. Het gaat dus niet enkel om het verhaal en de inhoud van het boek, maar ook om hoe Michaelis dit alles weet te vangen op papier.

Maar ook de inhoud is zonder twijfel de moeite waard. In het begin kruipt de lezer al snel in het hoofd van Svenja en kijkt hij met argwaan naar Nashville. Naarmate Svenja meer en meer naar Nashville toegroeit, sluit ook de lezer hem in het hart. Alle andere personages die de revue passeren, zijn zonder twijfel bijzonder te noemen of opvallend, maar dragen elk hun steentje bij aan het totaalplaatje. Het zijn geen standaardjongeren, in die zin dat ze elk hun bijzondere karaktereigenschappen en gewoontes hebben, maar toch voelen ze lang niet zo vreemd aan voor de lezer. Dat maakt van Nashville een bijzonder boek.

Elke lezer die houdt van een uitdaging of een YA-boek met net dat tikkeltje meer, zal zijn hart kunnen ophalen met Nashville. Een verhaal dat met meerdere lagen, diepere betekenissen en vooral een prachtige schrijfstijl, zal zorgen voor heel wat uren leesplezier.