Monsterstation Kwart over mist

Monsterstation 1: Kwart over mist – Johan Elfner

Monsterstation Kwart over mist

Katinka woont in het Monsterstation. Dat lijkt op het eerste zicht een treinstation maar het is ook een hotel voor monsters. Zelf is ze een kwartmonster, wat betekent dat ze niet dood kan gaan. En gelukkig maar, want ze werkt zichzelf vaak genoeg in de nesten. Gelukkig is ze eigenlijk vooral een gewoon meisje dat naar school moet en vrienden probeert te maken, al loopt ook dat niet zo gesmeerd. Wanneer ze een bericht ontvangt uit Monsterland slaat de paniek toe: haar vader zit in de gevangenis en ze heeft nog maar één kans om hem terug te halen… De tijd tikt!

Kwart over mist is het eerste deel in de nieuwe reeks ‘Monsterstation’. Meteen een heel leuk begin voor lezers die houden van een avontuurlijk en humoristisch verhaal.

De cover van dit boek ziet er misschien een beetje eng uit, maar het boek is dat eigenlijk helemaal niet. Dat zorgt misschien voor verkeerde verwachtingen bij lezers met veel moed die uitkijken naar een heel spannend verhaal of misschien zijn er lezers die dit boek niet durven openen door de cover. Gelukkig is het verhaal wel avontuurlijk en spannend, zeker wanneer Katinka vertrekt naar Monsterland, al laat dat vertrek lang op zich wachten in het verhaal. Toch blijft het boeiend genoeg om verder te lezen omdat er voldoende andere dingen gebeuren om de lezer bij het verhaal te houden.

Katinka is een leuk hoofdpersonage om dit verhaal te vertellen: ze is vaak nogal roekeloos, maar daardoor net heel erg grappig. Op die manier krijgt het verhaal een luchtige ondertoon en maakt het de lezer meermaals aan het lachen. De auteur kiest ervoor om niet alleen Katinka aan het woord te laten, maar ook Walter (een gekke dorpsgenoot) en haar vader krijgen afwisselend het woord. Die afwisseling zorgt ervoor dat het verhaal nooit zijn snelheid verliest en dat de lezer ook kan meekijken in het hoofd van andere personages, wat zorgt voor extra informatie. Zeker bij de vader van Katinka is dat een meerwaarde.

Kwart over mist is een sterk eerste deel in een nieuwe reeks: boordevol humor, veel avontuur en een klein beetje spanning zorgen voor een boek dat lezers vanaf 10 jaar zeker zal kunnen bekoren. Het verhaal is niet zo eng als je op basis van de kaft zou vermoeden, maar zorgt wel voor enkele uren leesplezier. Een reeks om in de gaten te houden dus!