Misschien is het anders – David Yoon

Frank Li noemt zichzelf een Tussenpersoon, een term die hij heeft bedacht om mee aan te duiden dat hij geboren is in Amerika maar zijn ouders Koreaans zijn en ze daardoor thuis leven volgens de traditionele verwachtingen en standaarden. En dat brengt enkele problemen met zich mee want zijn ouders verwachten dat hij gaat daten met een Koreaans meisje. Wanneer Frank verliefd wordt op de Amerikaanse (en helaas blanke) Brit zoekt hij wanhopig een oplossing voor dit probleem. Hij lucht zijn hart bij zijn vriendin Joy, die ook een Tussenpersoon is. Zij zit met hetzelfde probleem en is helemaal weg van een niet-Koreaanse jongen. Maar dan bedenken ze een plan: telkens wanneer ze op date gaan, vertellen ze hun ouders dat ze met elkaar daten en een stel vormen om zo ongestoord met hun echte vriend en vriendin te kunnen daten. Het lijkt een perfect plan, maar dan gebeurt er iets dat roet in het eten strooit…

Een eerste belangrijke punt dat ik zeker wil maken, is dat we blij mogen zijn met diversiteit in boeken! David Yoon voert een Koreaans hoofdpersonage op en het is absoluut een pluspunt dat we ook vanuit andere culturen naar gebeurtenissen kunnen kijken.

Misschien is het anders is geen boek dat mij onmiddellijk in zijn ban had. Frank Li staat redelijk ver van zijn lezer af door zijn vreemde, ietwat nerdy kantje. Hij zit namelijk in een klas wiskunde met heel slimme mensen en zijn doel is om, net zoals zijn vrienden, een hoge score te halen op de jaarlijkse test. Veel van de gesprekken tussen zijn beste vriend en hem gaan dan ook hierover en dit duwt de lezer een eindje bij hem vandaan. Wanneer hij Brit leert kennen, kan de lezer terug een stapje dichter bij Frank komen en voelen wat dat met hem doet. Hier wordt voor het eerst ook duidelijk wat zijn Koreaanse afkomst betekent.

Yoon schetst op een duidelijke manier wat het gedrag van de ouders van Frank met hem doet en dat zijn Koreaanse afkomst het hem hier moeilijk lijkt te maken. Maar wanneer hij samen met zijn beste vriendin een oplossing vindt, lijkt het gedoe van de baan. Wat er volgt, en in de flaptekst wordt omschreven als ‘iets waardoor Frank zich afvraagt of hij de liefde ooit echt begrepen heeft’, zie je als lezer wel al vanaf het begin van het verhaal aankomen, waardoor het verrassingselement volledig verdwijnt. Hierdoor raakte ik als lezer opnieuw de connectie met het verhaal kwijt, waardoor ik toch een beetje op mijn honger bleef zitten.

Misschien is het anders is een boek dat er absoluut moet zijn, aangezien het een toegevoegde waarde biedt binnen diversiteit, maar de uitwerking had op enkele punten beter gekund. Vooral aan de start van het verhaal is er geen connectie tussen de hoofdpersoon en de lezer en naarmate het verhaal vordert, gebeuren er heel wat voorspelbare dingen. Gelukkig brengt Yoon verderop in het verhaal een nieuwe plot in die de lezer wel weet te raken en er terug voor zorgt dat hij wil weten hoe het verhaal van Frank afloopt.