Mind games

Mind Games – Leona Deakin (Lisa)

Mind games

Vier mensen worden als vermist opgegeven. Er wordt telkens een verjaardagskaart teruggevonden, waar het volgende op geschreven staat: Het spel is je cadeau. Durf je te spelen? De politie neemt de verdwijningen in eerste instantie niet serieus. Hierdoor wordt dr. Augusta Bloom erbij gehaald. Ze is een psycholoog en privédetective die vaak samenwerkt met de politie. Op het eerste zicht lijken de slachtoffers weinig met elkaar gemeen te hebben. Nadat dr. Bloom de persoonlijkheden van de vermiste personen wat verder onder de loep neemt, ontdekt ze iets schokkends. De vermisten hebben wel degelijk iets met elkaar gemeen. Dit gemeenschappelijke kenmerk maakt ze net zo levensgevaarlijk. Lukt het dr. Bloom om een einde te maken aan het spel, zonder dat ze er zelf te veel in verstrikt geraakt?

Mind Games is het eerste verhaal waar dr. Bloom en haar compagnon Jameson in voorkomen. De twee hebben een leuke vriendschappelijke dynamiek, maar er worden doorheen het verhaal hier en daar hints gedropt dat deze dynamiek wel eens zou kunnen veranderen in toekomstige delen. Het is interessant dat we een psycholoog en privédetective volgen in plaats van de standaard politieagent. Dit zorgt ervoor dat het verhaal op een net iets andere manier verteld wordt.

Het verhaal zelf zit ook erg goed in elkaar. We volgen dr. Bloom in het begin van haar carrière, alsook de dr. Bloom in het heden die de zaak van de vermiste personen onderzoekt. Dit geeft net iets meer diepte aan het personage van dr. Bloom en zorgt tegelijkertijd voor een leuke afwisseling met de hoofdverhaallijn. Ik vind psychopathie een erg interessant onderwerp. Doordat daar de specialisatie ligt van dr. Bloom is de kans reëel dat dit een onderwerp is dat ook in de toekomstige delen zal terugkomen.

Leona Deakin laat de lezer de eerste paar 100 pagina’s in het duister tasten. Alle aanwijzingen vallen op het einde heel mooi samen. Er worden net voldoende zaken open en onbeantwoord gelaten om een goede opzet te kunnen maken in de toekomstige delen van de serie. In het Engels zijn er ondertussen al drie werken in de dr. Bloom serie verschenen. Het is echter nog af te wachten of ook deze delen een Nederlandse vertaling krijgen.