Mijn schaduw is roze

Mijn schaduw is roze – Scott Stuart

Scott Stuart haalde voor dit geweldige prentenboek inspiratie in zijn eigen leven, namelijk bij zijn zoontje. Want wat doe je als je zoon gek is van Frozen en prinsessen, feeën en de kleur roze? Hoe ga je om met de vooroordelen van de mensen en kinderen om je heen? Hoe praat je erover met je zoon? Exact op de manier zoals Scott deed: vader en zoon trokken allebei verkleed als Elsa (personage uit Frozen) naar de première van Frozen 2. De steun van je ouders en als jongen ook zeker van je vader is ongetwijfeld verschrikkelijk belangrijk en dat blijkt ook in dit prentenboek. In dit boek maak je kennis met een hoofdpersonage dat het gevoel krijgt dat hij zijn bijzondere schaduw, die anders is dan die van anderen, moet verstoppen. Je leest over de gevolgen en gedachten van het jongetje en hoe de omgeving daar op reageert.

Er valt enorm veel te zeggen over dit prachtige prentenboek, maar eigenlijk komt het hier op neer: dit boek is een mustread voor iedereen. Leraren, ouders, kinderopvoeders, maar ook alle anderen die ooit met kinderen in aanraking komen (en dat is bijna iedereen). Het durft de gekende gendernormen in vraag stellen en volledig overboord gooien, op een mooie en breekbare manier.

Kinderen zullen de begeleiding van een volwassene nodig hebben om met dit boek aan de slag te gaan. Enerzijds om het voor te lezen natuurlijk, maar ook om over het thema te praten en te begrijpen waar het precies om draait. Dat betekent niet dat het boek te ingewikkeld is of niet te begrijpen is door kinderen, maar de moeite die de auteur heeft geïnvesteerd in dit verhaal, mag niet teniet worden gegaan door het boek na het voorlezen nonchalant aan de kant te gooien want er valt nog zoveel te bespreken en uit te zoeken, ook voor kinderen.

Loop massaal naar je plaatselijke boekhandel of bibliotheek en lees dit prachtige prentenboek. Er zijn niet genoeg woorden om uit te drukken hoe belangrijk, mooi en toch breekbaar dit verhaal is en hoe fijn het is dat mensen als Scott Stuart een podium geven aan thema’s als zelfacceptatie, gelijkheid en gendernormen. Vooral die zelfacceptatie komt zo mooi naar voren en dat maakt van dit boek het geweldige boek dat het is!