Mijn nacht met Vedder

Mijn nacht met Vedder – Buddy Tegenbosch

In Mijn nacht met Vedder maken we kennis met Noor. Ze is onlangs haar vader verloren en heeft het heel moeilijk dit verlies een plaats te geven. Langzaam maar zeker neemt ze haar leven terug op, maar als ze beseft dat ze een paar uur lang niet aan haar vader heeft gedacht, voelt ze zich schuldig, alsof ze geen plezier mag maken omdat haar vader er niet meer is. De angst om dingen te vergeten, niet meer te weten hoe zijn stem klinkt of hoe hij ruikt, verlammen haar. Op een nacht staat Vedder opeens voor haar slaapkamerraam. Hij neemt haar mee om het verlies letterlijk en figuurlijk een plek te kunnen geven.

Dit is echt zo’n boek dat iedereen gelezen moet hebben, dat in elke boekenkast moet staan, dat leerlingen op school zouden moeten lezen. Mijn nacht met Vedder maakt deel uit van de XS-reeks bij Best of YA. Alle boeken in deze reeks zijn heel dun (maximaal 100 pagina’s) waardoor ze ook perfect geschikt zijn en gelezen kunnen worden door jongeren die niet graag lezen. Hopelijk ontdekken ze dan dat lezen heel leuk is, als je maar het juiste boek kiest!

Wat ik zo bewonder aan dit verhaal en de vertelkunsten van Tegenbosch is de manier waarop hij dit verhaal heeft neergezet. Met heel veel respect beschrijft hij wat rouw en verlies met een jongere kunnen doen. In plaats van te focussen op de beleving van een volwassene of de situatie binnen het gezin, volgen we hier enkel Noor en dat maakt dit boek zo sterk, uniek en ook perfect inzetbaar binnen de doelgroep. Het is duidelijk dat Noor niet weet hoe ze moet omgaan met het verlies en dat ze daar in vastloopt. Ze heeft het gevoel dat de wereld rondom haar haar tijd heeft gegeven maar dat ze nu gewoon terug doorgaan zoals voorheen, alsof er niets is gebeurd. Mensen geven je even de tijd om te bekomen, maar nadien wordt er verwacht dat je je leven weer opneemt, ook al ben je daar niet klaar voor.

Dat gevoel ervaart ze ook bij haar vriendinnen waardoor ze zich nog eenzamer voelt. De gevoelens zijn zo goed beschreven dat de lezer ze ook kan ervaren. De enige die Noor lijkt te begrijpen is Vedder. Hij erkent het verdriet en geeft het de ruimte die het nodig heeft. Veel mensen zoeken naar een oplossing, maar die bestaat niet, helaas. Het verdriet er laten zijn is een van de mooiste dingen die je kan doen voor iemand als Noor.

Mijn nacht met Vedder is een klein en dun boekje, maar zo groots qua inhoud. Diepe buiging voor de auteur en de manier waarop hij dit thema, met alle zorg en respect, heeft neergezet: realistisch, tastbaar en levensecht.