De tweede stem

De tweede stem – Elin Meijnen

Mette is, hoe raar het ook klinkt, blij dat ze van school is veranderd. Ze kan eindelijk alles wat er in het verleden is gebeurd achter zich gelaten en opnieuw starten want de leerlingen op haar nieuwe school kennen haar verleden niet. Ze is er helemaal klaar voor om opnieuw te beginnen, in nieuwe lokalen en vooral met nieuwe docenten. Mette is erg muzikaal aangelegd en weet al snel een zangrol te strikken voor de schoolmusical waar ze ook meteen nieuwe vrienden maakt. Alles lijkt prima te gaan, tot bekend wordt gemaakt wie de musical en de zangrepetities zal leiden…

De tweede stem is de twee novelle van Blossom Books, na Het zusje van. Groot pluspunt en compliment voor Blossom Books dat ze aandacht hebben voor toegankelijke boeken voor jongeren die niet zo graag lezen. Met deze ‘reeks’ proberen ze verhalen te maken die ook voor jongeren die zelden een boek vastnemen leesbaar zijn. Daarnaast vind ik het een groot pluspunt dat ze achteraan (ook op hun andere boeken) de belangrijkste thema’s aangeven.

Vanaf de start is duidelijk dat Mette een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt toen ze jonger was. Al blijft lang onduidelijk wat dat precies is. Aan de hand van flashbacks krijg je als lezer een inkijkje in wat er precies is gebeurd en kan je langzaam maar zeker de puzzel volledig leggen. Daarnaast volgen we ook een ander perspectief, namelijk dat van Flo, een meisje op de nieuwe school van Mette. Al deze elementen maken het boek interessant maar toch miste ik iets.

Ik had tijdens het lezen niet het gevoel dat ik het boek niet kon wegleggen. Enerzijds was het een beetje voorstelbaar en anderzijds gebeurde er te weinig om me echt geboeid te houden. Vele wendingen zijn al duidelijk vanaf de allereerste hint, alvorens de volledige uitwerking volgt. Dat is jammer want ik denk dat er meer in zat. Desondanks denk ik wel dat het boek erg geschikt is voor jongeren niet nooit lezen. Zij zijn namelijk minder goed getraind en zullen dit verhaal goed kunnen volgen.

De tweede stem is een dun en toegankelijk boek voor lezers vanaf ongeveer 12 jaar. Helaas miste het voor mij wat inhoud en blijven de thema’s net te veel op de achtergrond. Jammer want ik had het gevoel dat er meer inzat. Meijnen heeft wel een heel vlotte schrijfstijl die ervoor zorgt dat je heel snel door het boek gaat, wat wel een groot pluspunt is.