Druks

Druks – Francien Regelink

Druks

In de serie Hoofdzaken kan je kennismaken met de thema’s autisme (Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit), Borderline (Gevalletje Borderline) en sinds een tijdje geleden ook leven met een angststoornis (Een steekje los). Maar er is ook Druks over leven met ADD en ADHD. Francien Regelink doorbreekt de taboes en praat op een heel open manier over de invloed van de diagnose op haar leven. Ze geeft de lezer een inkijk; de uitdagingen die gepaard gaan met bijvoorbeeld boodschappen doen en het nemen van medicatie, maar ook de invloed op haar seksleven en waarom ze op kantoor onder de brandtrap werkt.

Druks is een heel interessant boek voor lezers die zelf geen AD(H)D hebben. Dankzij de openheid van Francien en de kleine dingen de ze aanhaalt, leren mensen die de diagnose zelf niet hebben alles ook beter begrijpen. Dit zorgt misschien voor meer begrip op scholen, in het werkveld… En ik denk dat dat geen overbodige luxe is. Je krijgt in verschillende thema’s van haar leven concrete voorbeelden, waardoor je ziet dat AD(H)D op veel manieren een invloed kan hebben. Daar sta je natuurlijk niet altijd bij stil als je zelf geen AD(H)D hebt. Daarnaast is het boek ook perfect voor lezers die zichzelf in Francien herkennen. Het kan een steun zijn omdat je ziet dat je niet de enige bent die af en toe struggelt.

Francien focust heel sterk op de boodschap: AD(H)D is geen beperking, maar een kracht. Ze vertelt haar persoonlijke verhaal en legt heel veel nadruk op haar persoonlijke beleving van AD(H)D waardoor het levensecht wordt en wellicht voor velen ook herkenbaar. Ook voor mensen die kinderen, een partner, leerlingen… hebben met AD(H)D kan dit boek een duwtje in de rug zijn om op een andere manier met hen om te gaan, om beter te weten hoe je kan reageren en wat je kan doen om het makkelijker te maken.

Druks en de hele serie Hoofdzaken is een zeer waardevolle toevoeging in de boekenwereld. Op een eerlijke manier vertellen ervaringsdeskundigen, maar ‘gewone’ mensen over hun leven en de invloeden van een diagnose. Ze zijn zeer open en eerlijk, waardoor je je als lezer welkom voelt in hun verhaal en alles vanuit een ander perspectief kunt gaan bekijken. Heel veel respect voor deze auteurs!