Mijn held de huurmoordenaar – Coen de Kort

Roos leeft in een pleeggezin, maar heeft er genoeg van. Samen met haar vriendje loopt ze weg, maar ook hij blijkt een enorme rotzak te zijn. Op een dag komt ze Leo tegen, hoewel tegenkomen misschien niet het juiste woord is. Leo komt tijdens zijn ontsnapping uit de gevangenis in dezelfde ruimte terecht als waar Roos zich verstopt en de twee creëren een bijzondere band. Roos is in eerste instantie bang voor de ontsnapte crimineel, maar hij is helemaal niet zo slecht als ze dacht. Hij besluit om voor haar te zorgen tot ze beseft dat het leven bij haar pleeggezin zo slecht nog niet is. Maar dan slaat het noodlot toe…

Mijn held de huurmoordenaar is een verhaal over een bijzondere vriendschap, dat ondanks het beperkte gevoel aan realisme toch de lezer weet te raken dankzij de thema’s die de auteur aan bod laat komen. Roos is namelijk een personage met een zware rugzak: ze leeft in een pleeggezin en wat ze meemaakt met haar vriendje als ze wegloopt, zorgt ervoor dat je onmiddellijk heel wat sympathie voelt voor haar. Ook Leo lijkt meteen te worden overvallen door dat gevoel van medelijden want ondanks dat hij het een slecht idee vindt dat ze op straat leeft, kan hij het niet over zijn hart krijgen het meisje alleen te laten. Toch probeert hij haar ervan te overtuigen haar leven terug op te nemen.

Wanneer Roos vertelt wat er precies is gebeurd toen ze met haar vriendje is gevlucht, slaan de stoppen bij hem door en komt het vadergevoel naar boven. Vanaf dat moment in het boek voel je ook echt de spanning en lees je onmiddellijk als een sneltrein door tot het einde. Het enige minpuntje aan het boek is dat het niet vanaf de eerste bladzijde heel erg herkenbaar aanvoelt en er daardoor een bepaalde afstand blijft bestaan tussen de personages en de lezer. Toch is het een boeiend verhaal, heb je medelijden met Roos en begrijp je Leo’s reactie op haar verhaal. En aangezien het boek slechts 132 bladzijden telt, ben je er heel snel doorheen.

Het einde van het boek zorgde ervoor dat ik als lezer even een krop in mijn keel voelde en dat ik het boek met een glimlach op mijn gezicht heb dichtgeslagen. Mijn held de huurmoordenaar is een spannend boek met heftige thema’s dat niet volledig tot zijn recht komt binnen het beperkt aantal pagina’s, maar toch zorgt voor een dikke honderd bladzijden aan leesplezier.