Het beest met de kracht van tien paarden – Lida Dijkstra

Maandag met meer dan letters: tijd voor mythologie

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Het beest met de kracht van tien paarden.

De Minotaurus, half mens en half stier, zit verborgen in een labyrint op het eiland Kreta van koning Minos. Om de negen jaar worden er zeven jongens en zeven meisjes naar het labyrint gestuurd om te zorgen dat Athene en Kreta op vriendelijke voet met elkaar leven. Geen enkele jongen of meisje heeft het verhaal kunnen navertellen. Daar wil prins Theseus verandering in brengen. Hij biedt zichzelf aan als één van de zeven jongens om de Minotaurus te verslaan. Zal hij erin slagen de Minotaurus voor eens en altijd het zwijgen op te leggen? Of ligt er nieuw gevaar op de loer?

In het middelbaar volgde ik de richting Latijn waardoor ik al vertrouwd was met het verhaal van de Minotaurus. Dat was ook één van de redenen dat ik zo benieuwd was naar dit boek van Lida Dijkstra. Ik wilde graag de mythe opfrissen en ontdekken of Dijkstra het verhaal volgt of durft af te wijken van de versie die ik ken.

Als je het verhaal van de Minotaurus niet kent, is dit boek zeker een perfecte kennismaking met de Griekse mythe. Dankzij de vlotte schrijfstijl van Dijkstra en de prachtige illustraties van Fila waan je je samen met Theseus en de andere jongens en meisjes in het doolhof van het monster. Daarnaast wordt het verhaal afgewisseld met het levensverhaal van prins Theseus. De Minotaurus vertelt namelijk alles vanaf zijn geboorte tot waar de prins nu staat. De opsplitsing tussen deze twee verhalen wordt duidelijk weergegeven doordat het bijkomende verhaal wordt weergegeven op geelgekleurde bladzijden.

Naast het verhaal van Theseus, komt ook dat van Daidalos aan bod. Hij is de architect van het doolhof en zou je kunnen kennen dankzij zijn zoon Icarus. Wanneer zij proberen te ontsnappen met vleugels die gemaakt zijn van veren van was, vliegt Icarus te dicht bij de zon waardoor de was smelt en hij te pletter stort in zee. Het hoofdverhaal over de Minotaurus, maar ook de kleinere verhalen worden aangevuld met illustraties die dankzij de tekenstijl van Djenné Fila een beetje oud-Grieks aanvoelen. Het is heerlijk om jezelf even te verliezen in de verschillende mythes en te worden opgezogen door de illustraties.

Het beest met de kracht van tien paarden is een boek voor lezers die hun kennis over het verhaal van de Minotaurus willen opfrissen of die zich voor de eerste keer willen wagen aan een Griekse mythe. Dankzij de vlotte schrijfstijl van Dijkstra lees je het boek in één ruk uit en de prachtige illustraties van Fila vullen het verhaal goed aan. Een steengoede hervertelling van de Griekse mythe!