Defy – L.J. Shen (Lore)

Defy

In Defy gaat het over de lerares Melody Greene die een grote misstap heeft begaan. Ze heeft geslapen met één van haar leerlingen, meer dan eens. Melody heeft deze misstap heel bewust gezet en zonder spijt. Ze heeft de meest vernederende ‘walk of shame’ moeten doen en is haar job als lerares kwijt. De enige vraag die in haar hoofd rondspookt is: was dit wel een misstap?

Op de cover staat een ballerina afgebeeld. Deze ballerina is Melody. Waarom Melody zo staat afgebeeld zal je zeker begrijpen wanneer je de sprong waagt om dit boek te lezen. Ik kan je alvast verklappen dat het niet is wat het lijkt.

Melody is een zeer volwassen maar ook fragiele vrouw. Ze heeft al heel wat meegemaakt en wanneer Jaime zich in haar leven komt moeien en haar een uitweg biedt, twijfelt ze niet. Afspraak is afspraak tot het einde van het schooljaar, ‘no strings attached’ en dan elk hun eigen weg.

Wanneer ik het boek begon te lezen had ik een heel ander soort boek verwacht. Het boek is super open en niet voor gevoelige lezers. Het verhaal beschrijft heel mooi dat ook al maak je een deal met de duivel, de duivel zelf ook een hart kan hebben. Er zitten verschillende onverwachte wendingen in het boek die ervoor zorgen dat je het boek niet meer weg kan leggen en het overal met je meeneemt.

Bij de eerste hoofdstukken had ik zelf ook een dubbel gevoel. Ik dacht ‘gaat dit het hele boek zo doorgaan?’ Totdat Shen weer een heel andere kant op ging met het verhaal. Dan hang je weer vast aan het boek voor de rest van het verhaal.

Het boek is een novelle, wat wilt zeggen dat dit niet het laatste is wat we horen van deze personages (!!!). Soms wou ik dat ik wat meer wist van hoe Jaime zich in dit verhaal voelde. Aan het einde krijgen we een glimp van zijn gedachten maar meer niet. Aangezien het boek een novelle is, is er dus nog hoop op nog meer van Jaime en misschien ook wel van Melody Greene?

L.J. Shen weet hoe ze je interesse moet wekken en hoe ze ervoor moet zorgen dat je wilt blijven doorlezen.