Mijn dikke vette zombiegoudvis

Mijn dikke vette zombiegoudvis – Mo O’Hara

Mijn dikke vette zombiegoudvis
Genres: ,

Tom heeft een gemene, oudere broer Mark die niet deugd. Wanneer hij op een dag thuiskomt met een goudvis in zijn handen, vreest Tom het ergste. En hij heeft gelijk! Mark is van plan om gemene experimenten uit te voeren met de vis! Tom en zijn beste vriend vinden dat ze het arme dier moeten redden, maar ze zijn net te laat… Ze vinden de vis drijvend in zijn kom, zo goed als dood. Daarom besluiten ze de vis een schok toe te dienen, maar dat loopt iets anders uit dan verwacht. De vis komt terug tot leven en is een zombiegoudvis geworden!

Dit soort boeken kunnen we alleen maar toejuichen! De combinatie van illustraties, speciale fonts en het grappige verhaal zorgt ervoor dat kinderen die niet zo graag lezen zullen inzien dat er ook leuke boeken bestaan. En dat is wat we allemaal willen, toch?

De speelsheid van dit boek uit zich in grappige lettertypes om woorden te benadrukken of een sfeer te geven, illustraties die de bladzijden mooi vullen en vooral een heerlijke dosis humor. Jonge kinderen die houden van gekke verhalen zullen genieten van dit boek want je kan het zo gek niet bedenken of O’Hara gebruikt het in dit verhaal! De fantasie van de auteur kent duidelijk geen grenzen en een volwassen lezer zal zijn wenkbrauwen misschien optrekken, maar ik vind het heerlijk dat kinderen op die manier worden uitgedaagd om zelf de grenzen van hun verbeelding op te zoeken. Door de fantasie is het verhaal ook heel grappig en ik ben er zeker van dat kinderen enkele keren luidop zullen lachen en het boek zullen aanraden. Perfect inzetbaar dus, zowel thuis als in de klas!

Je zou kunnen zeggen dat er op dit moment heel veel van dit soort boeken bestaan (ondertussen toch) en dan is deze misschien niet de allerbeste (zeker niet als je wil dat het nog een beetje aanleunt bij de realiteit), maar dat kan je met een gerust hart loslaten want kinderen zullen het leesplezier dankzij dit boek zeker wel ontdekken. Dat het dan een beetje over the top is, lijkt mij een bijkomstigheid.

Mijn dikke vette zombiegoudvis is het eerste deel in een reeks en ik ben er zeker van dat dit boek zal zorgen voor enkele uurtjes leesplezier bij kinderen vanaf acht jaar, ook zeker voor jongens (maar net zozeer voor meisjes!). Een beetje overdreven misschien, maar wel boordevol humor, fantasie en avontuur. Perfect voor in de klas of voor thuis om je kind het leesvirus te laten ontdekken!