blogpost,  interview

Pjotr Vreeswijk: over de auteur

Gisteren deelde ik mijn recensie over Dwaalspoor van Pjotr Vreeswijk, maar wie is deze auteur precies?

Pjotr Vreeswijk is auteur bij uitgeverij LetterRijn en bracht eerder Masterplan uit. Dwaalspoor is eigenlijk het vervolg op die thriller. Op de site van de uitgever vinden we dit auteursfiche terug:

(…)
Bij de politie heeft hij diverse functies en neventaken vervuld. Zo is hij motorrijder en mountainbikesurveillant in een achterstandswijk geweest en heeft hij als lid van onderzoeksteams verschillende grote rechercheonderzoeken gedraaid. Nu is hij, in de rang van brigadier, werkzaam als wijkagent aan bureau Scheveningen waar hij de spil tussen politie en burgers vormt.
Pjotr Vreeswijk is een fan van auteurs als Robert Ludlum en Tom Clancy. De manier waarop deze auteurs de werkelijkheid met fictie weten te combineren spreekt hem enorm aan. ‘Ik smul van dit soort boeken. Heel soms haak ik af, maar dan alleen als ze te technisch worden.’
Toen hij begon met schrijven had hij maar een doel voor ogen: ‘Ik wil een boek schrijven dat ik zelf graag zou willen lezen.’ Uiteraard liet hij zich inspireren door de avonturen van kolonel John Smith, de militaire arts uit Ludlums John Smith-reeks. Maar de inspiratie kwam ook uit een heel andere, verrassende hoek: geheim agent Lennet van Vladmir Volkoff  (Luitenant X). Deze spannende reeks jongensboeken over de Franse geheim agent Lennet, die Pjotr als kind las, in combinatie met de keiharde actiethrillers van nu, plus zijn passie voor verre reizen en jarenlange ervaring als politieman in verschillende Haagse wijken hebben geleid tot zijn eerste manuscript Masterplan.

Om meer te weten te komen over de auteur kan je ook altijd het interview van SamenLezenIsLeuker herlezen!

Hebben jullie zijn boeken al gelezen? Ik moet toegeven dat Dwaalspoor naar meer smaakt!