Daisy in love

Daisy in love – Jette Schröder

Daisy is uitermate benieuwd naar de nieuwe buren. Maar de eerste ervaring met haar buurjongen is verschrikkelijk. Hij maakt een vreselijk gênante foto terwijl ze een beautyritueel uitvoert en Daisy schaamt zich dood. Floris lijkt het allemaal mee te hebben en ze vindt het vreselijk dat ze zo zenuwachtig wordt als hij in de buurt is. Ook op school loopt alles soepel voor hem: hij maakt meteen nieuwe vrienden, met de populaire jongens van school. Om haar aandacht te verzetten overtuigt haar beste vriendin Daisy om mee te doen met de Sterrenshow, de talentenjacht op school. Maar ook Juliette, het populaire meisje van school, doet mee. Kan Daisy haar verslaan? En voor wie zal Floris supporteren?

Daisy in love is het eerste boek in een nieuwe jeugdserie van Jette Schröder, die eerder al een YA uitbracht bij HarperCollins. Persoonlijk vind ik deze reeks voor lezers vanaf 10 jaar leuker en ik ben er zeker van dat ik hier zelf als tienjarige enorm van genoten zou hebben.

De cover laat natuurlijk vanaf de start zien dat dit een boek is voor meisjes en welke thema’s aan bod zullen komen. Het is de combinatie van alle verschillende thema’s die van dit boek een succes maken voor jonge lezers. Vooral meisjes zullen van dit verhaal houden, dankzij thema’s zoals vriendschap, liefdesdrama’s en de horoscopen van Astro-Lynn. Het zijn allemaal onderwerpen die spelen in het leven van een tienjarige van nu waardoor ze zich makkelijk zullen kunnen inleven in het verhaal en zich wellicht ook zullen herkennen in Daisy.

Het leven van een tiener is niet altijd gemakkelijk, dat bewijst Daisy meer dan eens, maar het niet perfect zijn maakt wel dat lezers zich op hun gemak voelen en dat ze zullen inzien dat het oké is om een baaldag te hebben. Niet de populairste zijn, problemen met een jongen… Maar gelukkig laat Jette ook zien dat een beste vriendin alles goed kan maken.

Daisy in love is het eerste deel in de nieuwe serie BFF, volledig gericht op meisjes vanaf ongeveer 10 jaar. Ik vind het eerste boek alleszins geslaagd, hoewel de hoeveelheid drama misschien net een beetje over the top is. Ondertussen is er ook al een tweede boek: Sterre, partygirl!, zodat de jonge lezers thuis meteen verder kunnen lezen. Ideaal werk voor thuis of voor in de klas want dankzij het grote lettertype leest het boek heel vlot. En je scoort deel één in hardcover voor maar tien euro!