Levenslang

Levenslang – Martijn Leuwerink

Levenslang

Martijn verliest zijn broer in de nacht van 24 oktober 2020. Jeroen werkte bij de politie en kwam om het leven tijdens een interventie. Hij was 28. Veel te jong natuurlijk en het afscheid valt Martijn zwaar. Wat doe je met verlies? En wat doet verlies met jou? Martijn heeft al zijn gedachten, gevoelens en vragen die hem bezighielden de eerste twee jaar na het ongeval in gedachten neergepend. In deze bundel vind je de gedichten terug per thema en tijdsperiode.

Het verlies van een dierbare is een thema dat voor vele lezers, vroeg of laat, herkenbaar zal zijn en misschien hard zal aankomen. De gedichten in deze bundel zijn allemaal zeer persoonlijk, waardoor sommige je zullen aanspreken en andere wellicht minder omdat iedereen rouw op een andere manier beleeft. Dat klinkt ergens jammer want je kan niet perfect alle emoties begrijpen en ervaren, maar eigenlijk is dat net het sterke aan deze bundel. Rouw is zo universeel en tegelijk zo individueel.

Wat ik wel jammer vond, is dat de bundel enkel een paar schilderijen/kunstwerken en gedichten bevat, en geen iets langer verhaal. Ik had graag nog meer achtergrondinformatie gehad over Martijn en Jeroen, over het ongeval enzovoort. De nadruk ligt op het verlies en dat is natuurlijk prima en het hele uitgangspunt van dit boek, maar ik denk dat het nog harder bij de lezer binnenkomt als je Jeroen iets beter leert kennen en dat gebeurt nu niet helemaal.

Martijn draagt het boek op aan zes slachtoffers van verkeersmisdrijven omdat zijn broer helaas niet de enige is het leven laat in het verkeer. Vooral de onmacht hierbij is immens want er blijven zoveel onbeantwoorde vragen over. Dat zal de lezer zeker raken.

Levenslang is een prachtig afscheid van Martijn voor zijn broer Jeroen en het is een van de mooiste dingen die je kan doen om hem voor altijd te herdenken. Martijn vertelt in gedichten afwisselend over zijn broer en wie hij was, maar ook over de momenten voor het ongeluk, de eerste weken erna, een jaar later, de rechtszaak enzovoort. Hierdoor krijg je een eerlijke inkijk in het leven van de nabestaanden en hoe moeilijk dit verlies een plaats krijgt omdat het zo plotseling gebeurt. Een mooie bundel die de lezer raakt en die je best niet in één ruk uitleest, maar gedicht na gedicht laat binnensijpelen.