Handtekening van het kwaad

Handtekening van het kwaad – Chris Carter

Robert Hunter, profiler, wordt ingeroepen wanneer het zwaar toegetakelde lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden in een verlaten huis. Het is niet toevallig dat de politie Hunter erbij haalt. In de nek van het slachtoffer wordt namelijk een dubbel kruis gevonden, gekerfd in haar vel. Twee jaar geleden arresteerde Robert Hunter de seriemoordenaar die dat als handtekening achterliet op al zijn slachtoffers. Het enige wat Hunter dwarszit, is dat die moordenaar de doodstraf kreeg en dus onmogelijk dit nieuwe slachtoffer kan hebben gemaakt. Is het een copycat? Of hebben ze twee jaar geleden de foute man veroordeeld? Er wacht een spannende zoektocht naar de dader die niet zonder gevolgen blijft…

Ik las eerder Jager in de nacht van Chris Carter. Dat is eigenlijk deel drie in de reeks rond Robert Hunter, maar je kan deze boeken perfect losstaand lezen. Ik was vorig jaar zo onder de indruk van dat boek, dat ik deel één en twee ook meteen wilde lezen en voor dat eerste deel, Handtekening van het kwaad, heb ik eindelijk tijd gemaakt! En opnieuw heeft Carter me verbaasd, verrast en indruk gemaakt want wat kan die man thrillers schrijven!

De boeken van Chris Carter zijn niet voor iedereen geschikt. Je moet houden van spannende thrillers en grafische scènes want Carter schuwt een beetje beschrijving van de bloedvergieten niet. Als je niet houdt van gruwelijke boeken kan je deze reeks misschien beter links laten liggen.

Vanaf de eerste bladzijde heb je als lezer een klik met Robert Hunter. Je voelt dat de personages in het boek leven, alsof het echte mensen zijn, omdat ze een geschiedenis hebben en een eigen verhaal. Ze zijn veel meer dan vlakke karakters op papier. En dat vind ik best bijzonder aangezien dit deel één is van de reeks. Je zou denken dat de personages nieuw aanvoelen, maar niets is minder waar. Ze hebben duidelijk al veel meegemaakt en blikken daar ook op terug waardoor ze dieper worden en een eigen persoonlijkheid creëren.

Zoals een goede thriller hoort te zijn, doseert Chris Carter de spanning en zorgt hij ervoor dat alle puzzelstukjes pas op het einde perfect in elkaar passen. Hij drijft je naar het puntje van je stoel en je kan niet anders dan dit boek in één keer willen uitlezen want het kruipt onder je huid. Handtekening van het kwaad is een van de beste thrillers die ik ooit las en zet meteen de toon voor een reeks en een hoofdpersonage zoals wij thrillerlezers ze graag hebben. Ondertussen zijn er vier boeken verschenen in het Nederlands en in januari 2024 verschijnt deel vijf: Een voor een. Dat is alvast iets om naar uit te kijken!