Leesvoer voor fijnproevers – Junior Leroux

In Leesvoer voor fijnproevers neemt auteur Junior Leroux de lezer mee doorheen maatschappijkritische schrijfsels over onder andere racisme, politiek en de dominante positie van de mens op deze planeet. In prozapoëzie licht hij zijn mening toe over enkele spraakmakende thema’s, terwijl hij ook de lezer aan het denken zet. Acht verschillende thema’s, beschreven in proza op rijm, maken van dit boek een bijzonder item voor taalliefhebbers.

Leesvoer voor fijnproevers is zeker niet geschikt voor elke lezer. De prozapoëzie is niet heel licht verteerbaar, dus vooral de lezer die houdt van gegoochel met taal zal genieten van deze bijzondere ‘verhalen’. Het is zonder twijfel een boek voor een nichemarkt en het doet me ergens denken aan de schrijfstijl van Danny Vandenberk, die ook als een ware taalvirtuoos met woorden kan spelen tot er een bijzonder geheel ontstaat.

Het feit dat Leroux zijn feeling voor taal combineert met maatschappijkritische thema’s maakt dit boek interessant. Je kan als lezer niet enkel genieten van de taal en de vormgeving, maar ook van de kritische blik die de auteur werpt op enkele thema’s die veel mensen bezighouden. Die combinatie maakt ook dat, ondanks het beperkt aantal bladzijden, het boek niet in één ruk dient te worden uitgelezen. Begrijp me niet verkeerd, het kan wel, maar dat doet het boek geen recht. De thema’s moeten doordringen, net als de stijl en dat maakt dat elk verhaal wat vertering nodig heeft.

Hoewel de titel en ook sommige inhouden lichtjes provocerend kunnen overkomen, is het vooral belangrijk dat de lezer daar niet te zwaar aan tilt, wil hij kunnen genieten van de taal en inzichten. Toch is het een risico om voor dit soort titels te kiezen, want je bereikt zonder twijfel net iets minder lezers.

Leesvoer voor fijnproevers richt zich op lezers die houden van taal en kunnen genieten van prozapoëzie. Het is niet om in één ruk uit te lezen, maar ideaal om te genieten van één discussie per keer. Het is slechts geschikt voor een beperkt aantal lezers, maar deze groep zal er van genieten.