Hoofdstuk – Rutger Slump

Hoofdstuk

Wanneer Rutger zijn dochter uit haar bedje wil tillen, kan hij opeens niets meer. Hij zakt in elkaar op de grond. In het ziekenhuis blijkt dat hij een herseninfarct heeft gehad dat hem van een veertigjarige, hardwerkende vader en echtgenoot verandert in een man die niets meer kan: zijn zicht is weg, hij kan niet zelfstandig lopen… Een lange revalidatie volgt en Rutger besluit de motoriek in zijn linkerhand te trainen door te werken aan dit boek: Hoofdstuk. Hij vertelt hoe hij stilaan maar zeker probeert de oude Rutger te worden, al blijkt dat helemaal niet zo eenvoudig als gedacht. Bestaat die oude Rutger van vroeger nog? Kan hij terug worden wie hij ooit was? En wie was dat dan?

Hoofdstuk vertelt het waargebeurde verhaal van Rutger Slump, vader van twee kinderen en leiderschapstrainer met een focus op innovatie en teams die opeens alle zekerheid in zijn leven zag wegvallen. Ik denk dat uit de korte inhoud al blijkt dat het een heel emotioneel boek is, over zoeken wie je bent (of was), over revalideren en over terugkeren naar een wereld na revalideren waar weinig is veranderd terwijl jij een volledig ander persoon bent geworden. Het boek zet de lezer actief aan het denken: wie ben ik nu? Daarnaast staan er tussen de hoofdstukken soms ook denkvragen: zou jij bij je partner blijven als hij…, zou jij bevriend blijven met iemand als hij… en dan volgen er verschillende opties waar ook Rutger mee te maken krijgt. Niet meer kunnen lopen, niet meer kunnen zien…

Het is heel erg boeiend om te zien hoe Slump zijn revalidatie aanpakt en ernaar kijkt. Hij wil heel intensief aan de slag, raakt gefrustreerd als de dingen niet zo snel gaan als hij had verwacht of hij tegenslag ervaart. Hij komt terecht tussen ‘bejaarden’, waarvan je ‘verwacht’ dat ze moeten revalideren, maar hij is zelf nog maar veertig en blijft worstelen. Ik vond het heel realistisch omschreven en kan me voorstellen hoe het zijn als je zoiets meemaakt. Niet volledig natuurlijk, want ik denk dat je je zoiets nooit echt kan voorstellen, maar Slump verwoord het op een eerlijke, rake manier.

Voorbij de helft van het verhaal had ik wel het gevoel dat de auteur de hele tijd hetzelfde blijft vertellen. Dat is uiteraard ook het gevoel dat hij heeft tijdens de revalidatie, maar voor de lezer hadden bepaalde stukken misschien korter mogen zijn, of minder vaak mogen terugkomen. Los daarvan was het uitermate boeiend!

Hoofdstuk vertelt het waargebeurde verhaal van Rutger Slump die te maken krijgt met een herseninfarct en een zeer stevige revalidatie. Iedereen die houdt van een stevige dosis non-fictie en/of een kijkje wil in het leven van iemand die elke dag moet vechten om zijn leven terug op de rails te krijgen, is hier aan het goede adres!