De schilder van Barcelona – Ildefonso Falcones (Lisa)

Barcelona in 1901 is gekenmerkt door de toename van sociale onrust bij de lagere arbeidersklasse en de rijkere klasse. Dalmau Salsa voelt zich verscheurt tussen deze twee werelden. Geboren in een arbeidersgezin zijn hem anarchistische ideeën bijgebracht. Zijn zus en verloofde Emma zijn beiden erg actief om de arbeidersstrijd te steunen. Daarnaast is Dalmau zelf tewerkgesteld in de keramiekfabriek van de rijke en conservatieve Don Manuel Bello. Door zijn job als kunstenaar is hij vaak omringt door de rijke bourgeoisie die zoveel rijkdom en luxe te bieden hebben. Dalmau bevindt zich al snel in een moeilijk parcours, waar hij op zoek moet gaan naar zichzelf. Kiest hij partij voor de idealen van zijn familie en zijn verloofde Emma? Of laat hij zich toch meeslepen door de luxe en rijkdom dat zijn beroep als kunstenaar hem kan bieden?

De schilder van Barcelona is zeker een kanjer met zijn 665 pagina’s. Toch slaagt Ildefonso Falcones er op de een of andere manier in om een goed evenwicht te vinden tussen het verhaal zo te vertellen dat de historiek van het Barcelona van 1900 goed tot zijn recht komt. Wanneer je dit boek openslaat waan je jezelf op momenten echt in het Barcelona van het begin van de 20e eeuw.

Je leest uit het standpunt van Dalmau en dat van Emma. Hierdoor kan je binnenkijken aan beide kanten van de revolutie, wat het natuurlijk alleen maar interessanter maakt. De rode draad die door heel het verhaal terugkomt is kunst. Kunstenaars zoals Gaudi en Picasso passeren zo onder andere de revue. Het Cathalaans modernisme heeft een grote rol gespeeld in de revolutie en dat komt in deze roman duidelijk naar voren.

De schilder van Barcelona heeft heel wat emoties bij mij naar bovengebracht. Zo ben ik kwaad geworden op personages, maar ook om de oneerlijkheid van de hele situatie, heb ik een traantje moeten wegpinken op andere momenten en heb ik geglimlacht om andere. Er kan dus wel gesteld worden dat het boek naast leerrijk te zijn ook gewoon een sterk verhaal heeft.