Kopje onder

Kopje onder – Séverine Vidal & Victor L. Pinel

De tachtigjarige Yvonne moet afscheid nemen van haar huis na veertig jaar om te verhuizen naar een verzorgingstehuis. Ze heeft het er heel moeilijk mee om alle vrijheid en onafhankelijkheid af te geven. Op haar eigen, frisse manier probeert ze om te gaan met de regels van het verzorgingstehuis en maakt ze nieuwe vrienden. De herinneringen en het gemis maken het haar soms moeilijk, maar ze probeert ook in haar laatste jaren te genieten van het leven en alles eruit te halen wat er nog in zit!

Ik had geen idee wat ik kon verwachten van deze graphic novel, maar ik werd van mijn sokken geblazen door de prachtige illustraties en boodschap die dit verhaal vormen.

Deze graphic novel straalt zowel levensvreugde als verdriet uit, waardoor het pijnlijk maar tegelijk zo mooi is. Het hele gegeven van naar een verzorgingstehuis moeten verhuizen is voor veel oudere, maar ook jongere mensen wellicht heel herkenbaar door mensen uit hun eigen omgeving en daardoor zal het veel lezers raken. Het mooie aan Yvonne is dat ze het moeilijk heeft met verhuizen, maar er wel het beste van wil maken in het tehuis. Ze botst daar op manieren en regels die het moeilijk maken om volledig te doen wat ze wil, maar ze kan rekenen op enkele sympathieke medewerkers die een oogje dichtknijpen en haar laten genieten van haar leven.

De titel past heel goed bij het verhaal, net als de tekeningen. Ik denk dat het hele verhaal zo sterk binnenkomt door de zachtheid van de mensen die centraal staat en voelbaar is doorheen het verhaal. De positieve boodschap, gecombineerd met de zwaardere thema’s die horen bij het leven, maken van deze graphic novel een mustread.

Kopje onder is een verhaal over ouder worden, herinneringen ophalen en het verleden achter je laten, maar ook over geconfronteerd worden met het vergeten van mensen en dingen van vroeger, het aftakelen van je lichaam en geest en achteruit gaan. De zachtheid van mensen is voelbaar en geeft dit verhaal vorm, waardoor het enerzijds voelt als een warme deken, en anderzijds als een reality check. Met een mooi evenwicht tussen deze uitersten brengen Vidal en Pinel een graphic novel die je zal raken en nog lang na het lezen bij zal blijven.