blogpost

Leesbevordering: de rol van uitgevers


Enkele weken geleden liet ik jullie enkele schrikbarende cijfers zien over hoe het met jongeren en hun leesniveau gesteld is. Gelukkig zijn er dingen die we kunnen doen om dit probleem aan te pakken. Leerkrachten, bloggers, bibliotheekmedewerkers… Allemaal kunnen ze een rol spelen binnen leesbevordering en het brengen van leesplezier. Vandaag belicht ik graag de rol van uitgevers.

Het spreekt voor zich dat uitgevers broodnodig zijn in de kwestie rond leesbevordering want zonder uitgevers geen boeken natuurlijk! Maar naast het uitgeven van boeken zijn er nog andere dingen die zij kunnen doen om bij te dragen aan het bevorderen van lezen bij kinderen en jongeren.

Geef leuke boeken uit!
Deze ‘tip’ lijkt voor zich te spreken, maar is toch interessant genoeg om nog even te bekijken. De taak van een uitgever is natuurlijk om boeken uit te geven, maar daarbij is het belangrijk te onthouden om te zorgen voor diversiteit. Fantasy, liefdesverhalen, historische romans, spannende avonturen… Elk kind en elke jongere houdt van een ander boek. Ook het bespreken van verschillende thema’s is een belangrijke bijdrage die een uitgever kan leveren. Bijvoorbeeld het bespreekbaar maken van pesten, de puberteit, seksualiteit enzovoort zijn belangrijk in de leefwereld van jongeren en de lezende jeugd. Door een grote verscheidenheid aan te bieden in zowel genres als thema’s, bereik je een groter doelpubliek waardoor we meer jongeren aan het lezen krijgen.

Zorg voor leuke lestips
Enkele uitgevers zijn reeds zeer actief in het ontwikkelen van lessuggesties voor leerkrachten. In zulke lesbrieven vind je activiteiten om te doen in de klas met je leerlingen rond het boek. Je kan bijvoorbeeld de eerste hoofdstukken voorlezen in de klas waardoor je leerlingen hopelijk getriggerd zijn om verder te lezen.

Probeer je doelpubliek op de juiste manier aan te spreken
Jongeren maken veel gebruik van social media. Probeer hen via die kanalen te bereiken. Zoek je hun ouders? Besef dan dat zij waarschijnlijk via andere kanalen beter te bereiken zijn!

Ben jij uitgever of werk je bij een uitgeverij en heb jij zelf nog tips? Deel ze dan zeker met ons!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *