Durven dromen

Durven dromen – Sarah Simmelink

Joy doet elke dag aan thuiswerken, wat maakt dat ze het nut niet meer ziet van zich op te kleden. Ze kiest steevast voor haar comfortabele, maar niet zo sexy onesie om comfortabel in te kunnen werken. Sinds haar relatie is geëindigd en haar beste vriendin naar het buitenland is vertrokken, voelt ze sowieso de behoefte niet echt om elke dag al die moeite te doen. Maar als dan onverwachts de nieuwe – en zeer knappe – buurman voor je deur staat, is een onesie misschien niet de meest geslaagde keuze…

De Verhalenfabriek brengt heel veel zogenaamde tussendoortjes uit: korte verhalen, van ongeveer 100 bladzijden, die makkelijk weglezen. Ideaal voor als je een keertje minder tijd hebt of een druk en vol hoofd waardoor je je minder goed kan concentreren. Ze focussen zich op spannende verhalen en feelgood en Durven dromen was meteen ook mijn eerste kennismaking met deze uitgeverij. Je vindt trouwens al hun novelles ook op Kobo Plus.

Durven dromen was meteen een fijne kennismaking met de uitgeverij en met deze auteur! Het is echt niet dik, heerlijk luchtig en daardoor prima geschikt om te lezen net voor het slapengaan (zoals ik deed). Omdat het zo’n kort verhaal is, gaat het allemaal heel erg snel en krijg je niet al te veel achtergrondinformatie over personages of beschrijvingen van de omgeving. Op zich is dat geen enkel probleem, je weet immers dat je een novelle gaat lezen, maar heel af en toe ging het net iets te snel. Ik denk dat de auteur misschien een verhaallijn weg had kunnen laten om de andere meer uit te diepen waardoor het minder gejaagd had aangevoeld.

Joy is een geweldig hoofdpersonage. Haar droge humor en manier van kijken naar de wereld zorgen voor een lach op je gezicht. Je leeft meteen met haar mee. De thema’s die Simmelink heeft gekozen, zoals thuiswerken, nieuwe buren en vriendschap, zijn heel universeel en herkenbaar waardoor je onmiddellijk in het verhaal zit en het ook in één keer uitleest. Wegleggen heeft immers geen zin!

Durven dromen is een perfect tussendoortje: luchtig, met leuke personages, een knappe buurman en de nodige comfortelementen. Je wordt er vrolijk van en ook tijdens een drukke periode is het ideaal om even mee te ontsnappen aan de realiteit. Ik heb alleszins zin om meer te ontdekken van de auteur en de uitgeverij!