Kiekeboe!

Kiekeboe! – Debora van de Leijgraaf (Emy)

1.. 2… 3… 4… 5… 6… 7… 8… 9… 10… Wie niet weg is, is gezien!

Verstoppertje spelen… Iets wat kinderen ontzettend leuk vinden om te doen! Ook Hondje vindt het heel erg leuk om verstoppertje te spelen. Hij heeft zich verstopt in zijn huis en alle dierenvriendjes gaan naar hem op zoek. Helaas kunnen zij Hondje maar lastig vinden en daarom hebben ze jouw hulp nodig! Kun jij de dierenvriendjes helpen om Hondje te vinden? Deborah van de Leijgraaf heeft in Bora kiekeboe! het huis en de tuin weergegeven zodat jij Hondje goed kunt zoeken!

Van de Leijgraaf sluit met de geschreven taal perfect aan bij de andere boekjes voor peuters. Het zijn korte verhaaltjes en zinnen per pagina waarin altijd een aantal lastige woorden staan. De peuters kunnen de betekenis van deze woorden leren kennen door de illustratie op de achtergrond. Van de Leijgraaf richt zich met Bora kiekeboe! op de woorden die te maken hebben met een huis, zoals woonkamer, slaapkamer en gordijn. Er komt dus ook nog een beetje woordenschat kijken bij het boekje!

Het ontwerp van het boekje zorgt er ook voor dat een peuter deze niet direct kapot kan maken. Het is een klein en stevig boekje en de rug van het boek is flexibel. Hierdoor kan de peuter er regelmatig mee schuiven over de tafel/vloer voordat het boekje helemaal kapot gaat. Toch vindt het boekje het vast het fijnste als het op de ´normale´ manier gelezen wordt. De pagina’s zijn ook dik, waardoor deze niet gemakkelijk omgevouwen kunnen worden. Dit zorgt er ook voor dat het boekje langer meegaat.

Deborah van de Leijgraaf is heel creatief geweest rondom de uitschuifonderdelen van het boek. In de peuterboekjes die ik al eens eerder heb gezien heb je vaak een stukje wat je kunt uitschuiven. Van de Leijgraaf heeft in dat uitschuifstuk nog een stukje gedaan wat je uit kunt schuiven. Zo wordt het uit te schuiven stuk in een keer twee keer zo lang. Dit is zeker een succes bij de peuters die het boekje gaan lezen! Ook deze uitschuif stukken zijn stevig, waardoor de peuter kan trekken wat hij/zij wil voordat het echt kapot kan gaan. Hierdoor is het boekje geheel peuterproof!

Een volgend positief punt aan Bora kiekeboe! zijn de illustraties die Deborah van de Leijgraaf heeft gebruikt. Zelfs los van de kleuren zijn deze illustraties een geweldige aanvulling voor de beleving van het verhaal. Kinderen krijgen een goed beeld bij de moeilijkere woorden in het verhaal. Ook worden de tekeningen afgerond op de uitschuif stukken, zoals het bed. Het bed is een stapelbed en op de bladzijde staat de onderkant van dit stapelbed. Vervolgens kun je de bovenkant van de pagina uitschuiven en daar staat het tweede gedeelte van dit stapelbed op. Het enige eentonige aan de tekeningen zijn de gezichtsuitdrukkingen van de dieren. Die zouden misschien ook veranderd kunnen worden naar een verbaasde uitdrukking wanneer ze Hondje niet vinden. Overigens is deze gezichtsuitdrukking niet storend en het staat wel vrolijk, omdat alle dieren de hele tijd lachen!

Dan terugkomend op de kleuren van de tekeningen. Deze zijn heel erg fel en daardoor heel aantrekkelijk voor een peuter om naar te gaan kijken. Ook zorgen de kleuren ervoor dat de situatie, die zich op die bladzijde afspeelt, levensecht wordt! Zo is het gras bijvoorbeeld echt groen in plaats van dat dit een andere kleur zou krijgen.

Deborah van de Leijgraaf heeft met Bora kiekeboe! een geweldig peuterboek geschreven waar elke peuter veel lol aan gaat beleven! De kleuren en de verhaallijn zorgen ervoor dat de peuter er keer op keer voor kiest om dit boekje te pakken!