3, 2, 1 GO!

3, 2, 1 Go! – André Kuipers (Véronique)

3, 2, 1 GO!
leeftijdscategories: ,
Illustrator: Paco Vink

KSA is de afkorting van Kids Space Agency, dit is het Engelse woord voor astronautenschool. André is euforisch als hij een brief ontvangt van het KSA. Samen met Muis is hij aangenomen om deel te nemen aan het astronautenprogramma. Eindelijk komt zijn droom om astronaut te worden uit. Voor zij die het diploma behalen is er ook de kans om een ruimtereis te maken. Die unieke kans is slechts voor twee kinderen en hun huisdier weggelegd. Maar André is niet het enige kind dat een brief gekregen heeft. Samen met Valentina, Luna, Jim en hun huisdieren starten ze aan een prachtige maar zware opleiding.

Dit prachtige kinderboek is geschreven door André kuipers. Hij is een Nederlands ruimtevaarder van de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA. André is de tweede ruimtevaarder uit Nederland die in de ruimte ging en daar ook  woonde en werkte gedurende 204 dagen in het internationale ruimtestation ISS. Met dit boek is hij niet aan zijn proefstuk toe. Hij schreef al meerdere kinderboeken, samen met andere auteurs waarmee hij  zijn kennis als ruimtevaarder doorgeeft aan jonge lezertjes. André speelt dan ook steevast de hoofdrol in zijn eigen boeken.

De cover en de tekeningen in het verhaal zijn van de hand van Paco Vink. Prachtige, sprekende illustraties worden gebruikt om de kracht van het verhaal bij te staan. Kleurrijk versieren ze wel iedere bladzijde die je omdraait. Ze kunnen een volledige bladzijde omvatten, of worden gewoon hier en daar bij de tekst geplaatst. Een tekst waar woorden uit springen door kleur of een andere lettergrootte, waar conversaties en verhaallijn dicht bij elkaar liggen.

Kinderen zijn gek op het heelal en in iedere klas zit er zeker eentje dat droomt van zelf astronaut worden om de ruimte te gaan verkennen. Met deze hardcover krijgen ze echt de kans om meer te leren over de opleiding tot astronaut. Maar ze leren ook dat doorzettingsvermogen en samenwerken even belangrijk of misschien wel belangrijker zijn om een missie te doen slagen. De combinatie van fictie en non-fictie zit heel mooi in elkaar verweven. Het boek  staat ook boordevol weetjes die André als astronaut als geen ander op papier weet te plaatsen. Het is een boek waar je met de snelheid van een raket doorheen gaat.