Kartonnen sterren – Seren J. Smedts (Blogtour)

Liv heeft op het eerste zicht een heel normaal leven. Maar schijn bedriegt. Haar vader werkt in Amerika waardoor hij zelden thuis is bij zijn gezin. Wanneer hij na een hele tijd terug naar huis komt, merkt Liv dat er dingen zijn veranderd. Tussen haar ouders verloopt alles stroef en wanneer Liv op een bepaald moment een telefoongesprek van haar vader opvangt, staat haar leven op zijn kop. Ondertussen maakt ze zelf kennis met een van de mooiste dingen in het leven: de liefde. Ze ervaart voor het eerst wat liefde met een mens kan doen en trekt zich op aan de mooie momenten met Jasper. Tot het lot toeslaat…

Eerst en vooral mijn diepste respect voor auteur Seren J. Smedst. Ze schreef dit manuscript toen ze zestien was en daar mogen we toch even stil bij staan! Hamley Books zorgde voor een prachtige cover en afwerking en nu is Kartonnen sterren officieel verschenen!

De lezer maakt aan het begin van het verhaal kennis met Liv. Ze is een heel normale meid, die voor het doelpubliek zeer herkenbaar zal zijn. Ze heeft een beste vriendin waar ze van houdt, ze probeert er altijd te zijn voor haar jongere broertje, maar merkt wel negativiteit op in haar omgeving. De moeilijke relatie tussen haar ouders speelt een belangrijke rol in het verhaal en wordt mooi weergeven. Het is ook een thematiek die een grote rol speelt in het leven van veel jongeren, helaas.

Daarnaast ontdekt Liv hoe het is om verliefd te zijn. Hoe die ene persoon ervoor kan zorgen dat alle duisternis verdwijnt en er overal een streepje zon te zien is. Lange tijd worden de verschillende thema’s afgewisseld, maar gebeurt er voor de rest redelijk weinig. We volgen Liv naar school, thuis met haar gezin en met Jasper en haar beste vriendin Louka, maar het verhaal sleept een beetje aan. Daarnaast zijn er heel wat tijdsprongen. De auteur gebruikt dividers om aan te geven dat we even een beetje vooruit spoelen, maar in bepaalde stukken gebeurt het zo vaak dat het verhaal soms niet meer aan elkaar hangt en lijkt te bestaan uit losse flarden. Hierdoor verliest de lezer de connectie met Liv en haar leven meermaals.

Het laatste kwart van het boek maakt gelukkig veel goed. Er komt een beetje actie bij, maar vooral het emotionele stuk van Liv en haar strijd in zoeken naar wie ze is en hoe ze dingen kan loslaten, komt binnen. Ze krijgt veel meer karakter waardoor je opnieuw een sterke en diepe connectie met haar maakt. Uiteindelijk moet ze enkele moeilijke keuzes maken en heb je heel veel medelijden met Liv.

Kartonnen sterren is een boek met veel sterke thema’s voor jongeren. In duidelijke taal laat de auteur het doelpubliek kennismaken met Liv. Helaas zakt het verhaal een beetje in en worden er te vaak passages overgeslagen waardoor de connectie tussen de lezer en hoofdpersonage Liv verwatert. Het laatste deel van het verhaal maakt veel goed en zorgt ervoor dat de lezer toch nog even heel intens gaat meeleven met Liv en de gebeurtenissen in haar leven. Mooie prestatie van een zeer jonge auteur, waar we hopelijk nog van gaan horen.

Op de website van Hamley Books kan je leuke releasepakketten kopen! Je hebt keuze uit drie verschillende pakketten (van 23 euro tot 29 euro). Ze bevatten een gesigneerd boek én goodies! Klik hieronder op de button ‘Webshop uitgeverij’ voor meer informatie.