Semper Fi – Ellen Lina (Blogtour)

Helena heeft een normaal leven, of zo lijkt het toch voor buitenstaanders. Ze is getrouwd met Kjell en heeft een zoon, Senn. Maar toen Helena achttien was, bijna twintig jaar geleden, is er iets vreselijks gebeurd. Ze ging samen met haar beste vriendin Kim op kamers in Amsterdam. Het beloofde een heerlijke studententijd te worden, maar ze zijn er nooit aan kunnen beginnen. Kim raakte namelijk vermist en is tot op heden nooit teruggevonden. Het laatste contact dat Kim had, was met James, de jongen waarmee ze die avond zou uitgaan. Kim, James en Kjell (Kims broer) hebben zich suf gezocht, maar zonder resultaat. Ondertussen heeft Helena een schrijfcarrière opgebouwd en zit James in de gevangenis. Maar de dag dat hij vrijkomt komt steeds dichterbij en wanneer Helena besluit een boek te schrijven over alles wat er is gebeurd, worden zij en haar gezin bedreigt. Gaat ze haar boek uitgeven en het risico nemen iemand te verliezen of haar eigen leven op het spel te zetten?

Ik had absoluut geen woorden voor dit boek toen ik het uitlas, behalve wauw. Ik kende Ellen Lina van eerder werd zoals Sky en Gefaald maar dit boek topt alles! Semper Fi is zonder twijfel een van de beste thrillers die ik dit jaar las en gaat me nog lang bijblijven!

Het begint eigenlijk bij de proloog. Je hebt als lezer geen idee wat er gaande is, maar je hebt wel meteen het gevoel dat er heel wat staat te gebeuren. De grote kracht van dit verhaal schuilt in het feit dat je in Helena’s hoofd kruipt en net zo weinig weet als zij. Je krijgt aan de hand van flashbacks alle informatie over wat er zo’n twintig jaar geleden is gebeurd. Dankzij een duidelijke opdeling in hoofdstukken is het nooit verwarrend voor lezer om erachter te komen of we ons in het heden of verleden bevinden. De flashbacks zorgen er wel voor dat je heen en weer wordt geslingerd tussen nu en toen en dat je eigenlijk elke keer denkt: nee, niet stoppen! Ik moet weten wat er is gebeurd.

Het hele verhaal rond de verdwijning van Kim en de gevolgen op het leven van Helena is niet enkel spannend, maar kruipt ook onder je huid. Omdat je zo intens met Helena meeleeft, ervaar je ook haar gevoelens en angsten en komen ze extra hard aan! Het continue heen en weer geslinger en getwijfel tussen wie je kan vertrouwen en wie niet is spannend, maar ook de dreigementen die worden gericht aan Helena en haar gezin maken van dit boek een rollercoaster. Het meest beangstigende element is zonder twijfel het feit dat het allemaal zo echt aanvoelt. Het had zomaar echt gebeurd kunnen zijn, zo diep ga je erin op.

Ben je fan van thrillers en hou je van een zeer spannend verhaal dat je niet zal loslaten? Semper Fi heeft het allemaal. Het houdt je van begin tot einde in de ban en laat je zelfs na het lezen niet los. Ik ben enorm fan van hoe Ellen Lina dit verhaal heeft weten te vatten op papier. Dat ik een watje ben, weten we, maar ik heb dit boek echt een paar keer aan de kant moeten leggen om zeker te weten dat ik nog zou kunnen slapen…