De brief om middernacht – Benjamin Read (Emy)

Lieve Emily,

Wat maak jij bijzondere dingen mee daar in Londen! Waar eerst jouw vader en moeder verdwijnen, ontdek je een dag later een hele nieuwe wereld in Londen. Echter, je kunt deze wereld alleen betreden met een speciale sleutel, welke werkzaam is om middernacht wanneer de klokken van de Big Ben hun spel spelen. Op jouw zoektocht naar jouw vader en moeder kom je ontzettend veel verschillende figuren tegen; van mens tot een pratende beer of een vampier! De zoektocht start bij jouw eigen huis, waar je al een aantal dagen een bijzondere man met een kleine paraplu ziet lopen. Benjamin Read en Laura Trinder beschrijven jouw reis, welke in werkelijkheid maar een paar dagen in beslag neemt, uitgebreid in De brief om middernacht.

Jouw zoektocht is een heel bijzonder verhaal. Eerst verdwijnt jouw moeder, nadat er een mysterieuze brief binnenkomt. Een dag later gaat jouw vader op zoek naar jouw moeder, en van hem hoor je ook niets meer. Daarna ga jij zelf op zoek, en dan wordt de lezer echt meegenomen in je verhaal. Je ontmoet allemaal verschillende figuren die in het verhaal ook telkens weer andere namen krijgen. Voor de lezer maakt dit het verhaal wel wat onduidelijk. Wie is nou ook alweer wie?

Er is wel goed te merken dat het verhaal, dat Benjamin Read en Laura Trinder in De brief om middernacht hebben beschreven, een fantasieverhaal is. Een beer die praat, een vampier, die na meerdere ongelukken nog steeds op twee benen kan staan en een mens dat kan veranderen in een paard. Dit biedt voor een lezer genoeg kansen om een fantasierijk beeld te krijgen bij dit verhaal.

De zoektocht die jij meemaakt is eentje die niemand anders zou willen meemaken. Allereerst ben je nog maar een jonge meid, die ineens voor zichzelf moet gaan zorgen. Je ontmoet daarnaast allemaal verschillende figuren, waarbij sommige aardig voor je zijn, maar anderen zien je liever direct verdwijnen. Jouw leven hangt ineens af van mensen of andere figuren die je niet kent; spannend! Tot slot ontdek je dat jij ook een meisje bent met een bijzondere gave. Hoe kun je daar mee omgaan?

We leren jou goed kennen in De brief om middernacht, maar van sommige personen leren we alleen de buitenkant kennen. Op sommige momenten vertel je een aantal dingen over jouw ouders, maar dat is wel heel weinig. De lezer zou ook deze personen graag beter leren kennen.

Voor de leeftijdscategorie waarvoor dit boek geschreven is, is het heel lastig om binnen een boek verschillende namen voor verschillende personages te hebben. Waar jouw naam het hele verhaal hetzelfde blijft, verandert de naam van de oudste zus Muziek maarliefst drie keer! Zulke dingen maken het lastiger om het verhaal goed te kunnen volgen en dat is jammer.

Wanneer je kijkt naar de voorkant van het boek waarin jouw verhaal verteld wordt, dan wordt je als lezer wel al een bepaalde kant op gestuurd. Je ziet allemaal dingen waarvan je weet dat dat in werkelijkheid niet kan gebeuren. Je weet dus direct dat je in een fantasieverhaal komt en dat is spannend. Daarna ga je natuurlijk beginnen aan het verhaal. Read en Trinder hebben dit wel in (soms te) lange zinnen beschreven. Waar het boek geschreven is voor de leeftijdscategorie 9 – 12 jaar, zou ik dat niet zeggen als ik kijk naar de schrijfwijze die in het boek gehanteerd is. Naast de hele lange zinnen worden er ook veel moeilijke woorden en/of zinnen gebruikt, welke kinderen niet zullen begrijpen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de woordcombinatie: kolossaal silhouet.

Lieve Emily, jouw verhaal is er eentje dat kinderen een lange tijd bezig zal houden. Waar het soms wat lastig is om het verhaal goed te kunnen volgen, houden de gebeurtenissen de kinderen wel geïnteresseerd in het boek! De lezer heeft het beste met je voor en dat zorgt dat het boek gewaardeerd zal worden door de kinderen!

Liefs,

Van mij.