Kansloos

Kansloos – Mel Wallis de Vries

Zou jij de waarheid over jezelf durven vertellen als het je laatste kans was?

Een groep jongeren besluit hun vakantie door te brengen in een vakantiehuisje, weg van hun ouders en klaar voor een beetje vrijheid. Het huisje bevindt zich in de bossen, wat hen afsluit van de wereld. Maar de sfeer slaat volledig om als ze een geheimzinnig bericht ontvangen. De anonieme afzender waarschuwt hen om binnen te blijven als ze willen blijven leven. De tieners zijn niet al te bezorgd en vergeten het bericht al snel, maar wanneer er vreemde dingen beginnen te gebeuren, maken ze zich toch zorgen. Iemand is uit op de waarheid en enkel het vertellen van hun diepste geheimen kan hen in leven houden… Dan vallen de eerste slachtoffers…

Hoera, een nieuw boek van Mel Wallis de Vries! Altijd fijn als er een nieuwe thriller verschijnt van haar hand want meestal zijn ze om van te genieten, zoals Zwijg. Hoewel haar vorige boek Vlucht me minder kon bekoren, had ik toch zin in deze.

In dit boek volgen we het verhaal vanuit één hoofdpersonage, maar ook ‘de dader’ krijgt een stem in de korte tussenstukjes en de andere personages komen aan het woord aan de hand van filmpjes. Dit maakt dat je enerzijds een beperkt zicht hebt op wat er allemaal gebeurt omdat je via een iemand meekijkt, maar dat maakt het spannend. Langs de andere zijn er hier en daar voldoende brokjes informatie van andere personages die je blijven triggeren. Toch voelt het nooit echt eng of zit je niet echt op het puntje van je stoel. Ik zat echt te wachten op het moment dat ik zou schrikken van elk geluid in m’n buurt, maar dat leek niet te komen.

Ook de ontknoping, wanneer je eindelijk weet hoe alles in elkaar zit, wist me niet te pakken zoals in andere boeken van Mel. Het komt nogal plots en wordt snel afgehandeld, waardoor je als lezer denkt: Dat was het dan? Jammer want ik had het gevoel dat er meer in zat en had het idee dat de opbouw naar meer had kunnen leiden. Je blijft niet geschrokken achter, het verhaal voelt volledig klaar en blijft niet in je hoofd rondspoken. Dat miste ik echt want een goede thriller blijft toch altijd nog even nazinderen.

Word ik te oud voor deze boeken? Of is het toch zo dat de laatste boeken van Mel Wallis de Vries niet in lijn lagen met haar eerdere werk? Ik weet het niet, maar zowel Vlucht als Kansloos wisten me niet meer zo te pakken als andere titels van haar. Of ik eventuele volgende boeken van deze auteur nog ga lezen is voor mij op dit moment de vraag.