Mol helpt muis

Mol helpt muis – Marieke Van Hooff & Henk van der Gugten

Mol helpt muis
Illustrator: Henk van der Gugten

De reeks rond Mol en zijn vrienden is wat mij betreft een groot succes, net zoals de samenwerking tussen Marieke Van Hooff en Henk van der Gugten. Ze werkten al eerder samen aan De familie Slotje en Prinses Nora, naast de reeks van Mol. In die reeks verschenen al heel wat boeken, waaronder Mol kan iets, Mol bakt koekjes en Mol heeft winterpret. En elke keer is het een groot feest om te zien!

In Mol helpt muis zoekt Mol een nieuwe huisgenoot, aangezien hij het niet meer leuk vindt om alleen in zijn huis te wonen. Al blijkt het niet zo gemakkelijk om die te vinden want iedereen heeft wel een speciale wens of behoefte. Muis heeft een groot probleem: het regent binnen in zijn huis, dus hij kan er niet blijven wonen, maar gelukkig kan Mol hem helpen!

Ik ben een enorme fan van de illustraties van Henk van der Gugten. De kleuren spatten van de pagina’s af waardoor de tekeningen echt tot leven lijken te komen. Daarnaast vind ik de figuurtjes (zoals Mol en Muis) zo schattig dat ik er naar kan blijven kijken! Wellicht kunnen kinderen dat dus ook als je dit boekje voorleest.

Mol helpt muis is een bijzondere uitgave want het is een heel klein boekje geworden. De andere boeken over Mol en zijn vrienden zijn van een groter formaat, maar dit kleine formaatje past wel bij de aaibaarheidsfactor van het verhaal. Al vind ik de grotere boeken nog leuker omdat de tekeningen dan beter tot hun recht komen. Ze zijn namelijk paginavullend en op een groter formaat spreken de kleuren en illustraties dan nog net iets meer dan hier.

Marieke Van Hooff schreef de hele tekst op rijm, wat het voor zowel jonge als iets oudere kinderen leuk maakt om te luisteren naar dit boek of misschien zelfs zelf aan de slag te gaan. Het zorgt voor een fijn tempo en een goed te volgen verhaal, wat natuurlijk erg belangrijk is bij jonge kinderen. Al ben ik er rotsvast van overtuigd dat ook oudere kinderen zullen genieten van deze verhaaltjes boordevol vriendschap!

Mol helpt muis is een van de leuke titels over Mol en zijn vrienden en ik vind het stuk voor stuk aanraders. Misschien de andere boeken door hun grotere formaat nog net iets meer, maar de boodschap van dit verhaal is heel mooi gebracht en sluit goed aan bij de leefwereld van kinderen. Opnieuw een geslaagde samenwerking dus tussen dit duo!