Genadeloos

Genadeloos – Jennefer Mellink

Clemens is geen typische zestienjarige. Hij is het liefst alleen op zijn kamer, zodat zijn ouders hem gerust laten. Zijn tweelingzus Lenthe is een heel ander type: zij houdt van weggaan met vrienden en lijkt zich beter aan te passen aan haar omgeving. Hun ouders maken zich steeds meer zorgen om Clemens, en wanneer hij in huis een bom laat ontploffen is de maat vol. Zijn ouders stellen strenge huisregels op en dreigen ermee hem uit huis te laten plaatsen als hij zich nog één keer misdraagt. Vooral zijn moeder, Mildred, maakt zich ernstige zorgen. Daarvoor baseert ze zich op gebeurtenissen uit het verleden die haar de stuipen op het lijf jaagden. Om te ontsnappen aan de kille sfeer thuis, stort Lenthe zich samen met haar beste vriendin in het uitgaansleven én wordt ze verliefd op een twaalf jaar oudere man. Wanneer er een meisje uit het dorp spoorloos verdwijnt en alle sporen naar Clemens leiden, staat alles op springen…

Jennefer Mellink vertelt dit verhaal vanuit vier vertelperspectieven: Clemens, Lenthe, moeder Mildred en vader Ernst. Hierdoor krijg je als lezer een heel duidelijk beeld van elke situatie en krijg je ook achtergrondinformatie die niet alle personages kennen. Je krijgt als het ware een informatievoorsprong op de personages, waardoor je op sommige momenten kan inschatten waar het verhaal naartoe gaat, maar de personages niet, dus het blijft wel spannend. Het enige probleem met deze manier van vertellen is het gevoel dat het verhaal in stukjes is geknipt en dat er soms grote sprongen worden gemaakt in de tijd, waardoor het niet allemaal een mooi geheel lijkt te vormen.

Gelukkig zorgt Mellink op het einde nog voor een plotwending die de voorspelbaarheid van het verhaal door de informatievoorsprong een beetje doet verdwijnen. Al denk ik dat sterke lezers ook dit wel zullen zien aankomen. Minder ervaren lezers die dit boek lezen, zullen de spanning veel meer ervaren en daardoor waarschijnlijk ook meer genieten van het verhaal. Jammer dat het einde een beetje gehaast aanvoelt en minder lijkt te komen als de spannende plotwending waar je als lezer toch op zit te wachten.

Genadeloos is een boek voor jongeren, geschikt vanaf ongeveer twaalf jaar. Heel sterke lezers zullen minder genieten van het boek, maar jongeren die zelden of niet lezen hebben met dit boek zeker een goed verhaal in handen. Jammer dat het hier en daar wat fragmentarisch aanvoelt en vooral het einde gaat iets te snel, maar al bij al is Genadeloos een leuk boek.