Juliette in New York

Juliette in New York (strip) – Brasset & Morival & Decrock

Juliette reist met haar moeder, die journaliste is, naar New York! Ze is heel erg blij dat ze de grote Amerikaanse stad mag gaan ontdekken, al hoopt ze dat ze van haar moeder ook een keer mag gaan shoppen. Times Square, Central Park, Chinatown… alles passeert de revue. Toch is het voor Juliette maar niks om de hele dag met haar moeder op te trekken. Gelukkig maakt ze snel nieuwe vriendinnen die haar meenemen op avontuur!

Ik las eerder het gelijknamige boek over Juliette. Het verhaal werd aangepast naar stripvorm, net zoals bij Léo Olivier (ook uitgegeven door uitgeverij Kennes). Bij Léa vond ik de omzetting van boek naar strip zeer geslaagd. Het verhaal kwam beter uit de verf, de personages werden echter en het was boeiender om de korte versie te lezen. Bij Juliette zijn die gevoelens gemengder.

Wat sowieso een pluspunt is aan deze strip zijn de kleuren. Veelvuldig in gebruik en zo fel dat lezers (en ik denk vooral meisjes) meteen naar deze strip zullen grijpen. Er zijn ook bladzijden die komen uit het scrapbook van Juliette, waar ze dingen in plakt over vertelt over de monumenten en plaatsen die ze die dag heeft bezocht, als een soort plakboek. Dat is natuurlijk veel leuker om te bekijken in de strip, maar het verhaal zelf kwam wat mij betreft beter over in het boek. Het is natuurlijk een heel stuk ingekort om in deze strip te kunnen passen, maar daardoor is er ook heel veel weglaten. Dat zorgt ervoor dat het verhaal soms grote sprongen maakt waardoor je als lezer weet dat er dingen worden overgeslagen. Op zich geen probleem, maar de overgangen worden daardoor heel bruut en dat staat een fijne leeservaring toch een beetje in de weg. Natuurlijk kan je naargelang het niveau van de lezer perfect bepalen of je beter de strip of eerder het boek kan voorschotelen. Daarnaast was er een verhaallijn in het boek die wat mij betreft niet nodig was om het verhaal boeiend te houden. Deze werd ook overgenomen in de strip en ik had hier hetzelfde gevoel bij als de eerste keer.

Juliette in New York is een strip die opvalt door het kleurgebruik en het hippe verhaal van een jong meisje in New York. Dat zal zeker tot de verbeelding spreken bij lezers, al ben ik zelf minder fan van het verhaal. Het scrapbook dat werd verwerkt in de strip is wel een aanrader en geeft een mooi beeld van de stad.