Jacht – Cis Meijer (Marloes)

Je zal het maar hebben….

Van Cis Meijer zijn we inmiddels wel gewend dat de boeken spannend en enorm meeslepend zijn. Gelukkig bewijst ze dat met Jacht opnieuw. De jeugdthriller, die zich, net als bijvoorbeeld Moordspel, tijdens het schoolleven en op schoolkamp afspeelt, sluit aan bij deze goede traditie. De thriller is spannend, zit vol actie, heeft behoorlijk wat pageturnertrekjes en bevat de signatuur van Meijer: een rol voor dieren.

Het verhaal gaat over Sam. Sam heeft het afgelopen jaar geen goede cijfers op biologie gehaald en samen met wat klasgenoten maakt ze het leven van mevrouw Willow zuur. Wanneer ze op een dag – na een incident in de klas – bij mevrouw Willow moet komen, ziet ze haar toets liggen, met daarop wederom een dikke onvoldoende. In een onbewaakt ogenblik weet ze haar cijfer te veranderen naar een ruime voldoende. Helaas bezorgt dat haar direct een schuldgevoel. Ze besluit terug te gaan naar het lokaal van de docente, maar wanneer ze daar arriveert, ziet ze een groter probleem: er is brand ontstaan. Vanachter de deur waar het vuur oplaait hoort ze iemand roepen om hulp. Zou het mevrouw Willow zijn?

Ook met Jacht laat Meijer zien de thrillerwereld goed te kunnen bedienen. De plot is zorgvuldig geconstrueerd en laat de lezer op meerdere momenten achter met talloze vragen. Niet alleen de spannende gebeurtenis in school draagt daar aan bij. Ook de hoofdstukken vanuit de mysterieuze Wolf, van wie je lange tijd geen idee hebt wie het precies is of wat hij precies van plan is, maken een naar onderbuikgevoel los. Is dat misschien de dader? Heeft hij wel zulke fijne plannen? Zijn verhalen brengen meer vragen dan oplossingen en dat werkt een prettig pageturnereffect in de hand.

Daarnaast werkt Meijer veelvuldig met de goedwerkende doch algemeen bekende ‘thrillermiddelen’. Het boek zit boordevol cliffhangers, spannende locaties, geheime briefjes, telefoons zonder bereik, verborgen relaties en donkere dagen. Hoewel het niet altijd even verrassend is, brengt ze op deze manier de lezer wel in een lastig parket: lees je – terwijl je misschien geen tijd meer hebt, maar wel super nieuwsgierig bent – door of wacht je af en blijf je hangen met vragen. Met het hoge verhaaltempo en de vele onbeantwoorde vragen dwingt ze je eigenlijk tot het eerste.

Jacht wordt extra aantrekkelijk doordat het meer te bieden heeft dan alleen een spannend verhaal, met hier en daar een wat té vertellerige zinssnede: ‘Sterre heeft het niet makkelijk thuis, met haar dominante ouders.’ Meijer bespreekt impliciet en expliciet aantrekkelijke thema’s als sexting, vertrouwen en vriendschap, zonder ze aan de lezer op te dringen. Ze pakt dit goed aan. Door het toch wel spannende probleem, sexting, niet bij de hoofdpersonage – maar bij een bijpersonage – neer te leggen, geeft ze de lezer de kans met íets minder emotionele betrokkenheid naar het geheel te kijken en erover te oordelen. Hoewel de gevolgen van het verspreiden van pikante foto’s helaas wat onderbelicht blijft, krijgt de lezer zeer zeker een heldere waarschuwing: pas op!

Jacht past in de traditie van Meijers boeken: spannend, niet te moeilijk, beschreven in een gemakkelijk te lezen tekst en bepakt met alledaagse herkenbare thema’s. Zeker een aanrader voor de beginnende puber.