Ivelle

Ivelle – Laura Diane

Ivelle

Groen is angst. Blauw is verdriet. Oranje is blijdschap.

De kleur van je ogen vertelt in dit verhaal hoe je je voelt, wat het onmogelijk maakt om je emoties voor anderen te verbergen. Ivelle is negentien en ziet iedereen om zich heen halsoverkop verliefd worden. De kleur rood is overal, maar naar haar is nog nooit met die kleur gekeken. Een jaar na hun eerste ontmoeting komt Ivelle Remco terug tegen. Ze neemt een besluit dat haar leven zal veranderen, voor altijd…

Na Als de nacht eindigt en Als de morgen begint is dit het derde boek van Laura Diane dat ik heb gelezen. Ik was enorm fan van de duologie omwille van een aantal factoren: de personages, de wereldopbouw, de originaliteit van het verhaalidee… En dat laatste is zeker iets waar Laura Diane ook met dit verhaal punten voor scoort want wauw, wat een origineel idee met de oogkleuren!

Als je de vorige boeken van Laura Diane gelezen hebt, zal de vlotte schrijfstijl opvallen. Het boek leest als een trein en elke keer denk je: nog één hoofdstukje dan. En voor je het weet ben je weer tientallen pagina’s verder. Ivelle is ook een boeiend personage, wat er samen met de vertelstijl voor zorgt dat je helemaal in het verhaal zit.

Toch vond ik de duologie nog spannender. Misschien omdat boek één eindigt met een gigantische climax en de auteur twee boeken de tijd had om een heel verhaal in uit te werken. Toch vind ik het ontzettend knap dat Laura Diane een flaptekst heeft geschreven die niets verklapt over het verhaal en vooral een kort deel van het begin beschrijft. Dat maakt dat er nog heel veel gebeurt waar de lezer geen enkel idee van heeft. Dat element van de verrassing werkt heel goed en houdt de lezer ook geboeid!

Jammer dat er hier en daar nog kleine foutjes en inconsistenties in het verhaal staan, maar dat weerhoudt de lezer er niet van volledig in het verhaal te duiken. Ivelle is een waardig derde boek van Laura Diane waar ik van genoten heb en dat je bijna in één ruk uitleest. Hoewel ik nog iets meer fan ben van het tweeluik dat ze eerder schreef, overtuigt dit boek opnieuw en laat Laura Diane zien dat ze een auteur is om te volgen. Gelukkig ligt Tussen twee vuren al klaar, deel één in een nieuwe reeks!