Ademloos

Ademloos – Janice Bakker

Wanneer Nora’s relatie op de klippen loopt, besluit ze haar leven over een andere boeg te gooien. Ze verhuist naar de stad en bewandelt een nieuw carrièrepad. Gelukkig voelt ze zich al snel thuis in haar nieuwe stekje en loopt haar bedrijf goed. Maar haar gezondheid maakt het moeilijk. Op doktersadvies trekt Nora een paar weken naar de kust, om de zuivere zeelucht op te snuiven en even tot rust te komen. Dankzij cliënt Hermien heeft ze nog last minute een optrekje gevonden, dat ze wel moet delen met zwerfkat Guus. Maar bij kat Guus hoort ook nog de charmante fysiotherapeut Sam…

Ik heb de smaak van de tussendoortjes helemaal te pakken. Bij De Verhalenfabriek weten ze wat ze moeten doen! Je vindt trouwens al hun verhalen ook op Kobo Plus. Ook Ademloos was een heerlijke feelgood voor als je even wat minder concentratie hebt of in één ruk een verhaal wil uitlezen. Ik vind dit perfect geschikt voor een zondagnamiddag of om te lezen net voor ik ga slapen in bed.

Toen ik deze cover zag, was ik meteen verliefd. De setting, de zachte kleuren… Ik wilde meteen in het verhaal duiken! De rustige sfeer komt overeen met die in het verhaal waardoor ik meteen met een feelgood-gevoel ging lezen. Daar hou ik wel van.

Janice Bakker scoort zonder twijfel al door de originaliteit van het verhaal. De naam van het bedrijf van Nora is ‘De Limonadebrigade’ (I love it!) en het is zo een mooi idee (ontdek het gerust zelf). Daarnaast is er dat doktersadvies om naar zee te gaan, waar ze via een zwerfkat per ongeluk ook Sam tegen het lijf loopt. Die scène is zo ontzettend grappig dat ik luidop zat te lachen. Ook al gebruikt Bakker af en toe een cliché, het haalt je geen seconde uit het verhaal en zorgt ervoor dat dit op en top feelgood is!

Ademloos is een heerlijk verhaal voor tussendoor. Het heeft fijne personages, een sfeer waar je meteen rustig van wordt en personages om verliefd op te worden. Voeg daar nog de humor en liefde aan toe, en je krijgt de perfecte combinatie voor deze novelle. Kort, maar krachtig, zoals een novelle moet zijn! Ik ben benieuwd naar meer werk van Janice Bakker.