Hoor de stilte spreken

Hoor de stilte spreken – P. M. Pauwels

Lucas Vermeer is het blonde, sexy sportanker van de nationale omroep, getrouwd met een bloedmooie vrouw, vader van drie kleine kinderen, vaak weg van huis, en net veertig geworden. Zijn wereld komt weldra volledig op zijn kop te staan. Ana Vargas, een veertiger en huisvrouw, is getrouwd met de narcistische Nick. Ze is eenzaam en ongelukkig in haar huwelijk. Haar jeugd is vervlogen, aan kinderen is ze nooit toegekomen. Op een morgen krijgt Ana onverwacht een flirterig berichtje van Lucas. De romantiek laait al snel op. Terwijl de sociale media vol staan met de moordplannen van de Poppenspeler, beleeft Ana haar eigen stomende avonturen. Kiest ze uiteindelijk voor Lucas of voor haar man? Of zit er meer achter? Langzaamaan komt de waarheid aan het licht…

Auteur P. M. Pauwels heeft een bijzonder boek neergezet met Hoor de stilte spreken. Het is uniek hoe ze verschillende genres en verhaallijnen combineert. Enerzijds is er het feelgood aspect door de liefde tussen Ana en Lucas, anderzijds voegt ze spanning toe dankzij het verhaal van de Poppenspeler. Hierdoor wordt het een cozy crime, een nieuw genre dat steeds meer aan populariteit wint.

In het begin had ik even moeite met in het verhaal komen omdat Ana eerst nog kennismaakt met de man waar ze doorheen het verhaal al mee samen is. Er werd dus een enorme tijdssprong gemaakt die voor mij niet helemaal duidelijk was. Nadien begreep ik wel waarom Pauwels dit hoofdstuk heeft toegevoegd omdat je de informatie daar wel nodig hebt om Ana’s gedachten, ideeën en motieven te volgen doorheen de rest van het verhaal. De auteur deinst er ook niet voor terug om heftige thema’s in het verhaal te gebruiken, dat kan ik altijd wel appreciëren.

Wat wel een beetje een gemiste kans is, is het verhaal van de Poppenspeler. Het komt slechts zeer sporadisch aan bod en het blijft dan heel lang stil rond dit thema, tot tegen het einde van het boek aan. Daar komt de auteur er opeens op terug, waardoor je zeker wel het element van de ‘crime’ krijgt, maar er had voor mij iets meer aandacht mogen gaan naar deze verhaallijn.

Hoor de stilte spreken is een erg vlotlezende cozy crime, een leuke combinatie tussen feelgood en spanning, inclusief een aantal spicy scènes. Het taalgebruik is niet exact wat ik zelf gekozen zou hebben, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. De schrijfstijl van Pauwels zorgt ervoor dat je dit boek in no time uitleest.