Home – Lara Reims

Voor de derde en laatste keer kruip je als lezer mee in het hoofd van Rémi en de wondere wereld van het Créodroom. Na de verschrikkelijke gebeurtenis uit het vorige boek, is Rémi nog steeds halsstarrig op zoek naar de waarheid; over zichzelf, over zijn zogenaamde familie, maar ook over zijn rol in het geheel. Iets of iemand reikt hem vanuit het duister kleine stukjes informatie aan, die meer vragen oproepen dan antwoorden geven. Wie doet dit? En waarom? De toekomst van het Créodroom krijgt steeds meer vorm en Rémi blijkt daar onlosmakelijk mee verbonden. Kan hij doen wat van hem wordt gevraagd?

Net zoals in de vorige delen kan je als lezer weer mee op pad met Rémi en Emma. Dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur leest ook dit derde boek vlot weg. Hoewel het een dik boek is, met net geen 400 bladzijden, is zeker dat de schrijfstijl en woordkeuze ervoor zorgen dat dit geen hindernis hoeft te zijn. Deze constante doorheen de trilogie zorgt ervoor dat je als lezer niet terugdeinst voor de dikte van de boeken.

Nu je helemaal gewend ben aan het Créodroom en alle mogelijkheden die deze wereld biedt, zit je vanaf de allereerste pagina weer helemaal in het verhaal. De gebeurtenissen van boek twee worden niet volledig opgehelderd aan het begin, maar door de eerste hoofdstukken komt de verhaallijn van het vorige boek snel terug. Hierdoor heb je niet veel tijd nodig om terug te wennen aan de personages, wat ook bijdraagt aan de snelheid van het verhaal.

Enkel de rol van Emma haalt de lezer af en toe uit het verhaal. Haar afstandelijkheid en de manier waarop ze reageert op Rémi zorgen ervoor dat je meteen ook wat afstand van haar neemt en maken haar iets minder sympathiek dan in de vorige boeken. Naar het einde toe betert dit, maar ik miste haar als nevenpersonage doorheen het boek af en toe wel.

Home vormt een mooi slot van de trilogie, dat de lezer niet op zijn honger laat zitten, maar wel doet dromen over een eventuele sequel. Want hoe gaat het hierna verder met Rémi? De vragen uit de vorige boeken zijn beantwoordt, maar door de nieuwe omstandigheden zijn er nieuwe openingen die vragen om te worden opgevuld. Mogen we nog een boek over Rémi verwachten? Geen idee, maar het einde van Home is erg bevredigend en misschien is het net mooi dat Lara Reims een stukje van het verhaal overlaat aan de verbeelding van haar lezer… Want de toekomst is onvoorspelbaar.