Anansi de spin en de gulzige tijger – Iven Cudogham (Marloes)

Maandag met meer dan letters: Anansi krijgt een gezicht

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Anansi de spin en de gulzige tijger.

Wie kent Anansi niet? Het is dé slimme spin uit de eeuwenoude volksverhalen uit met name West-Afrika, Suriname en het Caribisch gebied. De spin die op een of andere manier zijn ‘tegenstanders’ keer op keer te slim af is, duikt opnieuw op. Iven Cudogham ontwikkelt samen met Moldybyrd Studio een nieuwe versie: het prentenboek. Anansi de spin en de gulzige tijger vormt het eerste deel van een nu al veelbelovende serie, speciaal voor de kleinsten.

‘Wat als hij dan zijn scherpe tanden in óns zet?!’ Anansi de spin en de gulzige tijger gaat over het verhaal van Anansi en… je raadt het al: de tijger. Op een dag treft Anansi een, op een stinkend, rot ei na, lege koelkast aan. Al snel komt hij erachter dat hij niet de enige is. Ook Konijn, Schildpad, Aap en Haan mopperen over het missende eten. Gelukkig zien alle dieren een spoor: ‘Het waren reusachtige afdrukken in het zand.’ Het kan maar één iemand zijn: Tijger. Schildpad wil Tijger een lesje leren, maar andere dieren zijn bang. Alleen Anansi kan hen redden.

Degene die het boek van Cudogham en Moldybyrd Studio opent, waant zich in een exotische wereld. Warme kleuren als oranje, donkerrood, donkergeel en diepgroen en buitenlands aandoende figuren als het houten huis of bijzondere bomen sieren het verhaal. Vrijwel direct blijkt dit, gezien de afkomst van Anansi de spin, een uitstekende keuze. Je waant je in een andere wereld, de wereld van Anansi, ver ver van hier.

Alle volksverhalen over Anansi staan garant voor spanning en avontuur. Gelukkig is dat ook in dit prentenboek het geval. Cudogham heeft in alles zijn best gedaan de spanning te bewaren. Betrekkelijk kleine stukjes tekst en grote afbeeldingen op de pagina’s, in combinatie met grote letters bij uitroepen (‘DIE KLEINE BRUTALE SPIN!’) en opvallende woorden, maken het mogelijk tijdens het (voor)lezen van dit prentenboek de spanning in alles door te laten klinken. Bovendien bouwt hij de navertelde plot uitstekend op. De spannende momenten, zoals de vragen wat Anansi van plan is en of het hem gaat lukken, weet hij te vertragen, waardoor een voor kinderen zeer spannend verhaal ontstaat. Anansi de spin en de gulzige tijger doet denken aan het volksverhaal ‘Anansi berijdt Tijger’- waarin duidelijk wordt dat klein en slim niet onder doet voor groot en sterk -, maar wordt iets anders vormgegeven. Waar de spin in dat verhaal wellicht over lijkt te komen als een ‘verveelde spin die weer iets verzonnen heeft’, lijkt hij in dit prentenboek een ware held. Waar de tijger in het volksverhaal behulpzaam wil zijn en Anansi naar de dokter wil brengen, lijkt Tijger in het prentenboek slechts behoorlijk dommig. Het zijn juist deze veranderingen die het verhaal nóg aantrekkelijker maken voor de jeugdige lezer of luisteraar. Niets is leuker dan een moedige kleine spin die een grote domme tijger weet te pakken. Cudogham heeft dat, met de weglating van een aantal nuancerende factoren in het originele verhaal, duidelijk goed begrepen.

Opvallend in dit prentenboek is de harmonie tussen woord en beeld. Waar Cudogham de gemoedstoestand en gedragingen van de dieren voorop zet, lijkt de illustrator dit ook te doen. Vanaf de eerste bladzijde gaat veel aandacht uit naar de gezichtsuitdrukking van de dieren, waardoor de emotie niet alleen in woord doorklinkt, maar ook in beeld. Een bange Schildpad in zijn huisje, een woeste Tijger die vele malen groter afgebeeld wordt dan een kleine Spin; alles staat op de juiste plaats in het verhaal.

Anansi de spin en de gulzige tijger vormt het geslaagde eerste deel van een veelbelovende nieuwe verwerking van de Anansi-verhalen. Iven Cudogham en Moldybyrd leggen de lat hoog.