Hitte – Lis Lucassen (Hitte #1)

Lynn heeft het moeilijk na een dramatische gebeurtenis in haar leven. Ze besluit om duizenden kilometers verder opnieuw zichzelf te zoeken en alles een plaats te geven. Onder de warme zon ontmoet ze Daan, een jongen die erg met zichzelf in de knoop ligt en last heeft van moodswings. Hij is verplicht mee op vakantie met het gezin, maar heeft er absoluut geen zin in. Ze hebben allebei een volle emotionele rugzak en hebben moeite met zich openstellen naar elkaar toe, maar beseffen allebei dat als ze de ander beter willen leren kennen, ze eerst zichzelf moeten openstellen. Maar hoe doe je dat als je jezelf al zo lang angstig verborgen houdt?

De covers van chicklits en New Adults beelden maar al te vaak een stomende scène uit, met twee knappe mensen die erg afwijken van de realiteit. Dit maakt dat ik vaak ver weg blijf van dit soort boeken, maar over Hitte las ik zulke goede dingen die ervoor zorgden dat ik voor dit boek graag een uitzondering wou maken. Daarbij komt dat de hele trilogie met een nieuwe cover is uitgegeven en dat deze naar mijn gevoel meer de balans tussen romantiek en erotiek enerzijds en emoties anderzijds weerspiegelt die ook in het verhaal zichtbaar is. De originele cover geeft in dat opzicht misschien een fout beeld over de diepgang van het verhaal.

Daan en Lynn zijn prachtige mensen en hoofdpersonages in die zin dat ze elk een enorme emotionele bagage met zich meedragen en dat dit ook merkbaar en voelbaar is in de dingen die ze doen en zeggen. De combinatie met de aangename schrijfstijl van Lis Lucassen zorgt ervoor dat het boek als een sneltrein leest en de lezer zonder het te beseffen helemaal opgaat in het verhaal van Daan en Lynn en het boek in een ruk uitleest.

Vooral Daan maakt een enorme impact op de lezer. Lynn is in dat opzicht net iets meer cliché dan Daan en dat maakt dat zij af en toe meer naar de achtergrond verdwijnt. Nochtans is het verhaal van Lynn stukken zwaarder en het is mooi om te zien dat Daan en Lynn elkaar daar in het midden ontmoeten. Hij is de steun en extra duw in de rug die zij nodig heeft om de stappen te zetten die haar helpen in het verwerken van haar trauma.

Lis Lucassen schreef met Hitte een fantastisch verhaal dat zo veel meer is dan een gewone New Adult. Het bevat de nodige pikante momenten, zonder goedkoop te worden, maar daarnaast zit er ook enorm veel emotionele diepgang in en stap je als lezer in de rollercoaster van Daan en Lynn. Een boek om in één ruk uit te lezen!