Crazy Rich Asians – Kevin Kwan (Liselore)

Crazy Rich Asians

Rachel en Nick zijn twee jaar samen als Nick Rachel uitnodigt om op vakantie te gaan naar Singapore, zijn thuisbasis. Wat Rachel niet weet, is dat Nick tot een behoorlijk rijke en machtige familie behoort. Crazy Rich Asians gaat niet over liefde, wel over machtsvertoning.

Ik ben heel even overdonderd door de familiestamboom waar het boek mee opent. Ik sla het in eerste instantie over, tot ik het eerste hoofdstuk effectief begin te lezen. Lap, toch maar even bekijken die handel. Geloof me, anders kan je he-le-maal niet volgen, dus het is best een handig hulpmiddel. Na een keertje goed kijken, start ik effectief met lezen.

Ik erger me nog heel even aan het Chinees, of alleszins een vreemde taal die ik niet begrijp, dat behouden wordt. Je leert hier heel snel doorlezen. Het is een mooie extra waarde voor als je al eens in Azië geweest bent, maar voor mij persoonlijk was het maar niets. Niet dat ik me erger naarmate ik het boek doorspit.

Wie een liefdesverhaal verwacht, zal van een magere reis terugkeren. Zonde, want dat is wat de cover van de film wel laat uitschijnen. De cover van het boek daarintegen is tamelijk neutraal. Crazy Rich Asians gaat vooral over de verhoudingen die heersen tussen families en binnen de families. Dan is er ook nog de dikte van het boek. Ik had er even schrik van, maar wat leest dit boek lekker. Ik ben op zich geen hele snelle lezer, maar toch heb ik dit boek uit in minder dan 24 uur. Je draait de bladzijden om zonder dat je je ervan bewust bent. Je wilt gewoon verder in dit verhaal. Je wilt weten wat er gaat komen! Ondanks dat er amper iets van spanning aan bod komt, of iets van liefde, is dit verhaal echt een toppertje.

Met de verwachtingen van het boek in mijn achterhoofd kijk ik ook naar de film. Ik heb eerst nog even wat recensies gelezen die allesbehalve lovend waren. Toch kijk ik met een open blik. Het boek was erg goed, dus hoe slecht kan de film dan zijn?

Ik merk voor mezelf op dat ik tijdens het lezen van het boek de personages niet als Aziaten had beschouwd. Niet dat ik er problemen mee heb bij het zien van de film. Het maakt het net makkelijker. Mijn visie is totaal anders, dus ik kan deze vlotjes accepteren. Aanvankelijk volgt de film het boek en vind ik de film helemaal niet slecht. Tot de regisseur beslist om alle leuke elementen, die het boek net zo levendig maken, te schrappen. De film is een flauw afkooksel van het boek. Ik zou het boek nooit gelezen hebben als ik eerst de film had gekeken. Zonde, want het boek is het helemaal waard om gelezen te worden!